تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



مدیریت نوین توریسم جهانی

جلسه نقد و بررسي كتاب " مديريت نوين توريسم جهاني" با حضور پژوهشگران و نقادان كتاب در انديشگاه كتابخانه ملي برگزار شد. اين كتاب تأليف مشترك محمد محمودي ميمند و امير مقدمي است. در اين جلسه نقد ابتدا دكتر مرتضي رزم آرا يكي از منتقدين كتاب بيان داشت: ويراستاران علمي به عنوان نگهبانان اصلي و اوليه يك اثر به شمار مي‌آيند اما متاسفانه اين كتاب از وجود اين نگهبان بي‌بهره بوده است.

وي با اشاره به اين‌كه ويراستاران علمي در ايران كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند گفت: نبود ويراستار علمي در نظارت اين اثر خدشه بزرگي بر پيكر آن وارد كرده است. متاسفانه در ايران كتاب‌ها بيشتر از سوي ويراستاران دستوري بررسي مي‌شوند، در حالي كه جايگاه ويراستاران علمي مهم‌تر است.

اين كارشناس زبان‌شناسي تطبيقي و تاريخي با بيان اين‌كه منتقدان دومين نگهبان كتاب هستند گفت: منتقدان به توليد بهتر كتاب كمك مي‌كنند و آن را نابود نمي‌سازند.

سپس نعيمه امامي، پژوهشگر و كارشناس انسان‌شناسي درباره انسان‌شناسي و توريسم با نگاهي به كتاب حاضر سخن گفت.

امامي با اشاره به اين‌كه گردشگران براي مطالعه مقصد خود نيازمند كتاب هستند، گفت: اين كتاب از متني روان و يكدست بهره‌مند است اما جاي خالي «فرهنگ» به عنوان مقوله اصلي در جذب توريست در اين كتاب ديده مي‌شود.

اين كارشناس با اشاره به سابقه انسان‌شناسي به عنوان علم در نيمه قرن نوزدهم افزود: تمام زواياي انسان از قبيل تبار، نژاد، بيولوژي، فرهنگ و اقتصاد در علمي به عنوان انسان‌شناسي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

اين پژوهشگر عرصه انسان‌شناسي در ادامه اين نشست با تاكيد بر اين‌كه مساله فرهنگ بخش مهمي از علم انسان‌شناسي را تشكيل مي‌دهد اظهار كرد: نمي‌توان بدون فرهنگ به علم انسان‌شناسي دست يافت چرا كه فرهنگ موتور محركه انسان است.

سخنران بعدي اين نشست سيدجلال حيدري نژاد، پژوهشگر و فعال عرصه توريسم بود. وي در نقد خود به اين اثر عنوان كرد: براي نقد يك كتاب نبايد جزئيات فرعي را انتخاب كرد چرا كه به نظر مي‌رسد نويسندگان ادعايي درباره مردم‌شناسي و ساير موضوع‌هاي مورد بحث منتقدان ندارند. من معتقدم انتخاب اين جزئيات ظلم به كتاب است.

سردبير نشريه آنلاين عطف با اشاره به اين‌كه اين كتاب از پراكندگي‌هايي رنج مي‌برد اظهار كرد: در عين اين پراكندگي‌ها و شكاف موضوعاتي، اين كتاب ديد خوبي از توريسم به خوانندگان مي‌دهد.

وي در ادامه گفت: عنوان فرعي كتاب با مضمون «شناخت مفاهيم، اصول و بازاريابي توريسم» عنوان مناسب‌تري براي كتاب است زيرا هنگامي كه از مديريت نوين سخن مي‌گوييم سوالي ايجاد مي‌شود در حالي كه آن‌چه در كتاب آمده بيشتر به مساله مفاهيم اشاره دارد و اطلاعات تحليلي از آمارهاي توريسم پايين است.

در ادامه نشست بررسي كتاب «مديريت نوين توريسم جهاني» دكتر محمد محمودي به عنوان يكي از مولفان اين كتاب در پاسخ به نقدهاي صورت گرفته گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد به تاليف كتاب به عنوان يك كار تجاري نگريسته مي‌شود وليكن تاليف كتاب حاضر از سوي بنده و همكارم ناشي از عشق و علاقه به مبحث توريسم بوده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور افزود: نمي‌توان در تاليف يك اثر همه جوانب را سنجيد، مقوله فرهنگ نيز از جمله آن مقولات محسوب مي‌شود كه امكان ورود تخصصي به آن در اين كتاب فراهم نبوده است. براي ايجاد توسعه در صنعت توريسم نياز به فرهنگ توسعه و اقتصاد داريم كه البته ارائه تصاوير در كتاب مي‌تواند بحث انتقال فرهنگ را مطرح كند كه البته آن هم موضوع اين كتاب نبوده است.

محمودي در پاسخ به انتقاد رزم‌آرا درباره نبود پيشينه در كتاب گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد بحث پيشينه علمي مختص پايان‌نامه‌ها و روش تحقيق است در حالي كه در كتاب الزامي براي درج پيشينه وجود ندارد. با این حال مولفان اين كتاب تلاش كردند از تمامي منابع براي پيشبرد اهداف علمي آن استفاده كنند.

وي با اشاره به اين‌كه استفاده از منابع قديمي دال بر نازل‌بودن سطح كتاب نيست افزود: مباحثي مانند شهروند الكترونيك در توسعه توريسم در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته است.

 

 

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود