تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



در جست‌وجوی آب و خاک

  

با همكاری اندیشگاه فرهنگی كتابخانه ملی و انجمن ایرانی تاریخ، بزرگداشت دكتر جواد صفی نژاد، ملقب به پدر كاریز ایران در كتابخانه ملی برگزار شد.

در این نشست كه با عنوان «در جست‌وجوی آب و خاك» برگزار شد، آقای دكتر صالحی رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی به سخنرانی پرداخت. دكتر صالحی در سخنان خود ضمن بیان سیاست‌های كتابخانه ملی در برگزاری بزرگداشت و نكوداشت بزرگان علم و هنر كشور گفت: وقتی انسان شرح حال و زندگی استاد صفی‌نژاد را مطالعه می‌كند، پی به زحمات و عظمت این مرد بزرگ می‌برد و سر تعظیم در برابر وی فرود می‌آورد.

در این نشست كه بزرگانی از عرصه علم و دانش كشور در حیطه های گوناگون علمی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در ادامه از آثار استاد صفی‌نژاد در عرصه مردم‌شناسی به‌عنوان آثاری كم‌نظیر یاد كرد و گفت: در حوزه مردم‌شناسی ایشان كارهای بزرگی انجام داده‌اند و تحولات این عرصه را با دقت دنبال كرده‌اند. ایشان افزود: اگر نگاهی بر تحولات عشایری ایران از دوره قاجار بدین سو بیندازیم نكات بسیار آموزنده‌ای را می‌توان دریافت. در واقع ما با دوره‌ای طرف بودیم كه از حاكمیت ملی خبری نبود و سران ایلات خود به‌صورت نانوشته حاكمیت داشتند. وی در پایان یادآور شد: آثار استاد صفی‌نژاد ماندگار است و برخی بی‌نظیر، و باید مطالعه شوند تا بتوان پی به تلاش‌های ستودنی ایشان برد.

دكتر غلامرضا امیرخانی، معاون كتابخانه ملی نیز طی سخنانی در این مراسم بیان داشت: ابتكار برگزاری بزرگداشت این استاد فرهیخته توسط دكتر ناصری طاهری كلید زده شد و ایشان بودند كه عنوان «در جست‌وجوی آب و خاك» را برای این مراسم انتخاب كردند و از این بابت سپاسگزار ایشان هستیم. امیرخانی در ادامه تواضع و فروتنی استاد صفی‌نژاد را مثال‌زدنی نامید و  تصریح كرد: بنده مدرك بسیار خوبی برای نشان دادن تواضع و فروتنی ایشان دارم و این مدرك در قالب عنوان كتاب «كوششی در آموزش خط سیاق» است. وی در تشریح این مسئله گفت: با اینكه برای اولین بار كسی می‌آید و یك كتاب در زمینه خط سیاق می‌نگارد و فقط از عنوان «كوشش» برای كتاب خود استفاده می‌كند، نشان‌دهنده فروتنی مثال‌زدنی استاد است. در صورتی كه ایشان می‌توانست از عناوین دیگری نیز استفاده كند كه نشان‌دهنده منحصربه‌فرد بودن اثرشان باشد. امیرخانی ادامه داد: بنده حدود 10 سال است خوشه‌چین علم و دانش این استاد گرامی هستم كه شاید به‌نسبت سایر افراد حاضر در جلسه سال‌های كوتاهی باشد. ولی حضور مستمر و مداومی در محضر ایشان داشتم و درس‌های بسیاری از محضرشان آموختم. عضو هیئت علمی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ادامه داد: شاید اگر یك نفر را در ایران بعد از استاد ایرج افشار كه استاد مسلم ایران‌شناسی بودند، بخواهیم ایران‌شناس بنامیم، بدون شك باید از استاد صفی‌نژاد یاد كنیم.

 

 

در ادامه جلسه دكتر امامی خویی، عضو انجمن تاریخ نیز با اشاره به سابقه آشنایی پنجاه ساله با استاد صفی‌نژاد بیان كرد: استاد صفی‌نژاد در دوره اصلاحات ارضی خوب تشخیص دادند كه مشكل كشاورزی ایران، چاه‌های عمیق است و به همین دلیل بر روی قنات آمدند و پژوهش‌های بسیاری انجام دادند. وی ادامه داد: آقای صفی‌نژاد دو خدمت بزرگ كرد: اول شناساندن ایل های ایران به پژوهشگران و مردم بود و دیگر شناختن منابع آبی كشور در زمینه قنات و كاریز بود.

در ادامه این مراسم، دكتر عمادالدین شیخ‌الحكمایی، استاد سندشناسی نیز سخنرانی كرد و از تولید علم استاد كه از تجربه‌های گرانبهایش به دست آمده به‌نیكی یاد كرد. همچنین دكتر جلال‌الدین رفیع‌فر استاد انسان‌شناسی دانشگاه تهران نیز طی سخنانی بیان داشت: سابقه آشنایی من با استاد صفی‌نژاد به سال 1368 برمی‌گردد و من در آن زمان مشغول مطالعه بر روی اجتماعات انسانی تاریخ دور بودم كه آشنایی با استاد صفی‌نژاد باعث شد، واقعیت مطالعات انسان‌شناسی را بیاموزم و در قالب مردم روستا و عشایر كار كنم. این استاد دانشگاه دكتر صفی‌نژاد را چهره ماندگار واقعی نامید و بیان داشت: برخی از كارهای استاد واقعاً جهانی هستند و ایشان پیشنهادهای بسیاری برای اقامت در بهترین دانشگاه‌ها را رد كردند تا در ایران خدمت كنند.

در ادامه، رضا یكرنگیان مدیر انتشارات خجسته نیز به ذكر خاطراتی از همكاری با استاد صفی‌نژاد پرداخت. همچنین مهندس رمضان‌نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت جهاد كشاورزی نیز، پیام تكریم و تحسین وزیر جهاد كشاورزی را در جلسه خطاب به دكتر صفی‌نژاد بیان كرد.

خاطرنشان می‌شود قرائت شعر توسط حمیرا محبعلی، ارائه مقاله عطا طاهری در زمینه ایل بختیاری و پخش مستند «زنده‌ام به جست‌وجو» به كارگردانی منوچهر مشیری از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

اضافه می‌شود در پایان نیز لوح تقدیری به رسم یادبود از طرف آقای دكتر صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به استاد صفی‌نژاد اهدا شد.  

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود