تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



با حضور دکتر صالحی امیری؛ اندیشگاه فرهنگی خراسان رضوی گشایش یافت

 

با حضور دکتر صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، اندیشگاه فرهنگی اسلامی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور، کتابخانه دیجیتال ایران شناسی و اسلام شناسی شادروان واقف زاده و نمایشگاه دائمی اسناد خراسان به نام مرحوم علامه عطاردی صبح چهارشنبه ۶ آبان در مشهد مقدس گشایش یافت.

در مراسم افتتاح اندیشگاه فرهنگی خراسان رضوی، سیدرضا صالحی امیری با توجه به اهمیت ثبت آثار گفت: بیشترین ظرفیت میراث فرهنگی در عرصه های ملموس، نا ملموس و مکتوب متعلق به ایران است که برای معرفی و ثبت آن ها باید اهتمام کنیم.

وی ادامه داد: ثبت دو اثر اخیر ایرانی در فهرست حافظه جهانی یونسکو و کسب رتبه هفتم جهان نشانه ای از جایگاه والای میراث مکتوب ایران است.

در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز طی سخنانی ضمن تقدیر از تاسیس اندیشگاه فرهنگی خراسان رضوی گفت: ایجاد مرکزی که کانونی برای گردهمایی اندیشمندان حول کتاب به عنوان میراث و نماد اندیشه فرهیختگان برای تولید و بازآفرینی دانش و آثار فاخر است ضروری بود.

 

در ادامه این مراسم که با حضور جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان خراسان برگزار شد از کتاب «کنسولگریها، مستخدمان و مستشاران خارجی» در مشهد رونمایی و لوح فشرده ۴۰۰ عنوان کتاب خراسان شناسی به موزه بزرگ خراسان اهدا شد.

 اندیشگاه فرهنگی متعلق به اندیشمندان و پژوهشگران است

سیدرضا صالحی امیری که صبح چهارشنبه مورخ ششم آبانماه در نشست فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی خراسان رضوی در محل سالن جلسات اندیشگاه فرهنگی اسلامی مشهد سخن می‌گفت تصریح کرد: خوشبختانه ما روز گذشته موفق شدیم کلیات سعدی و مسالک الممالک اسطخری را به ثبت جهانی برسانیم و دیروز آثار ثبت جهانی ما به ۹ اثر رسید و رتبه جهانی ما هم اکنون هفتم جهان است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در مشهد کتابی رونمایی می‌شود که علامه مجلسی و شیخ بهایی آرزوی دیدن آن را داشتند و آن «صحیفه سجادیه کفعمی» است و بزرگان آن را هم وزن نهج البلاغه دانسته‌اند و ما توانستیم پس از شناسایی این نسخه در هند و وارد کردن آن به ایران زمینه انتشار آن را فراهم کنیم و امروز این اثر ارزشمند در مشهد رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ۲۰ سال از ظرفیت ثبت جهانی آثار خود غفلت کردیم اما خوشبختانه در سالیان اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و ما امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد و ما بتوانیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به حجم بالای میراث فرهنگی ایران عنوان کرد: ۹۰ درصد آثار ما زیر خاک است و ۲  میلیون کتاب خطی ما در جهان پراکنده است و ما تنها ۳۰۰ هزار جلد آن را در اختیار داریم و امروز به هر کجای دنیا که می‌رویم نسخ زیادی متعلق به ماست.

دکتر صالحی امیری خاطرنشان کرد: باید ریل گذاری توسعه را از فرهنگ آغاز کنیم زیرا امروزه سرمایه دیگر اقتصادی نیست و پدیده‌ای به نام فرهنگ بزرگترین سرمایه است و بعد از آن مغز و دیپلماسی سایر موارد ارزشمند در جهان امروز به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: باید تصویر خراسان تصویر فرهنگی باشد و از این نگاه خراسان می‌تواند منبع بزرگ رشد و توسعه کشور باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: تمام ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی در این استان وجود دارد و تنها بایستی آن‌ها را بالفعل کرد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی هم قطب فرهنگی است هم می‌تواند تاثیر بزرگی در جهان امروز داشته باشد و به بازتولید علم بپردازد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: نداشتن انسجام در فعالیت‌های فرهنگی و انجام فعالیت‌های جزیره‌ای بزرگترین ضعف ماست و این انسجام باید انسجام ارگانیک باشد و ما باید این ارتباطات را کشف کنیم و در سطوح مختلف آن را لحاظ کنیم.

صالحی‌امیری گفت: انسجام بین مدیران و برنامه‌های فرهنگی ما وجود ندارد و ما در جامعه ایران با افول نشاط اجتماعی مواجه هستیم زیرا مکانیزم‌های تخلیه اجتماعی وجود ندارد و امروز ممکن است که مشکلات ما به مرز تهدید برسد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده که وقتی نشاط اجتماعی وجود نداشته باشد، انزوا، گوشه‌گیری و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

صالحی امیری افزود: نیازمند بازتولید اخلاق هستیم زیرا ظرفیت پذیرش افراد در جامعه پایین آمده است و افراد با هم تعامل ندارند و به عنوان مثال تهران تبدیل به یک خوابگاه بزرگ شده است که مردم آن با یکدیگر ارتباطی ندارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه رشد حاشیه‌نشینی و... زنگ خطرها را به صدا درمی‌آورد؛ عنوان کرد: ما نیاز به ارتقای سرمایه اجتماعی داریم تا بتوانیم کشور را به سمت تعالی حرکت بدهیم زیرا ارتباط مستقیمی بین سرمایه اجتماعی و رشد سیاسی وجود دارد. خوشبختانه این دولت توانسته در این حوزه فعالیت‌های خوبی را انجام دهد.

وی افزود: دین، روحانیت و رهبری سرمایه‌های ملی ما هستند و هیچکس حق ندارد از آن‌ها به نفع خود بهره ببرد.

صالحی امیری اضافه کرد: بر اساس تحقیقات معتبر مشکلات ما در شاخص‌های مختلف مربوط به مناسک است و خوشبختانه در ارزش‌های بنیادین همه شاخص‌های ما بالای ۹۰ درصد است که این موضوع برای ما خوشحال کننده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: دیپلماسی فرهنگی ما اثرگذار است و ما باید بدانیم گازی که از عسلویه خارج می‌شود به جز همان دلار اولیه سودی برای ما ندارد اما صنایع دستی ما وقتی به خانه‌ای می‌رود با خود پیام می‌برد که این موضوع یعنی موفقیت.

وی با اشاره به راه‌اندازی اندیشگاه فرهنگی اسلامی در مشهد گفت: هیچکس حق ندارد در خصوص این مرکز ادعای مالکیت داشته باشد زیرا این مرکز از دیدگاه ما مرکزی برای کرسی‌های آزاداندیشی است که مدنظر مقام معظم رهبری بوده و هست و مدیر این مجموعه نیز کلیددار این مرکز برای اندیشمندان و پژوهشگران ارزشمند این استان است.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود