تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



رئيس كتابخانه ملي در مكه: ديپلماسي فرهنگي حج اثربخش‌تر از ديپلماسي سياسي است

 

سیدرضا صالحی امیری؛ معاون رئيس جمهوري و رئيس كتابخانه ملي كشورمان گفت: ديپلماسي فرهنگي حج، كارآتر، قوي‌تر و اثربخش‌تر از ديپلماسي سياسي است. سیدرضا صالحي اميري در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج به مكه مكرمه اظهار داشت: من در دوره مسئوليت قبلي كه معاون پژوهش‌هاي فرهنگي اجتماعي مركز استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بودم، به حج تمتع مشرف شدم، بعد از آن سفر، روي پژوهشنامه‌اي با عنوان «حج؛ تجلي معنويت و ديپلماسي فرهنگي» كار كردم. اين اثر به چاپ رسيد و در دسترس علاقه‌مندان هست.وي با بيان اينكه مديريت و سيستم اجرايي كشور به اقتصاد بيش از فرهنگ اهميت مي‌دهد، ادامه داد: تا موضوع فرهنگ، شناخته نشود و درك كافي از آن به دست نيايد، موضوعي به نام حج هم در ذيل آن ناشناخته خواهد ماند. اگر فرهنگ، خوب شناخته شود، اقتصاد، سياست و جامعه هم تحت تأثير آن قرار خواهد گرفت.رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي افزود: فرهنگ، كاركردهاي بنيادين دارد كه حج هم در دل آن تعريف مي‌شود. اولين كاركرد فرهنگ، انسجام‌بخشي است و اين مقوله مي‌تواند اجزاي پراكنده يك جامعه مانند اقوام، مذاهب و اديان را كنار هم جمع كند و از آنها يك مجموعه منسجم و هارمونيك در خدمت اهداف توسعه بسازد.

معاون رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه تا توسعه فرهنگي اتفاق نيفتد، بدون شك، توسعه اقتصادي و اجتماعي ميسر نخواهد بود، اظهار داشت: يكي از كاركردهاي اصلي حج نيز انسجام‌بخشي است چرا كه مجموعه‌اي از مسلمانان با بيش از ۵۰ مليت در اينجا جمع مي‌شوند. اگر ما بتوانيم اين مليت‌ها را در كنار هم جمع كنيم، انسجام جهان اسلام را تقويت كرده‌ايم. انسجام جهان اسلام هم به منزله تشكيل قطب بزرگ فرهنگي در دنياي جهاني‌سازي است.صالحي اميري با بيان اينكه ريشه همه مناقشات و تحولات دنيا، فرهنگي است، خاطرنشان كرد: مسئله فلسطين، درگيري‌هاي قومي در عراق، مسلمان‌كشي در سوريه، انقلاب بحرين همه داراي ريشه‌هاي فرهنگي هستند.وي در ادامه اين بحث اظهار داشت: حج مي‌تواند كانون تفكر انسجام جهان اسلام باشد. من اين موضوع را در كتاب «حج؛ تجلي معنويت و ديپلماسي فرهنگي» به شكلي مبسوط تبيين كرده‌ام كه اگر كسي مايل باشد مي‌تواند اين بحث را در آنجا دنبال كند.

رئيس كتابخانه ملي كشورمان افزود: من در اين كتاب، ثابت كرده‌ام كه ديپلماسي فرهنگي حج، كارآتر، قوي‌تر و اثربخش‌تر از ديپلماسي سياسي است. صالحي اميري با بيان اينكه درك لازم از مسئله انسجام و ديپلماسي فرهنگي در يك عنصر فرهنگي بايد باشد، گفت: تلاش زيادي از مجموعه بعثه در سال‌هاي اخير در حوزه‌هاي فرهنگي مشاهده كرده‌ام. صادقانه و دلسوزانه مي‌گويم كه عناصر فرهنگي ما انسان‌هاي شايسته و باشخصيت‌اند، اما با وجود فداكاري‌هاي زياد، برخي از آنها فاقد تخصص‌هاي لازم هستند و ضروري است دوستان ما در بعثه مقام معظم رهبري، دقت بيش‌تري در انتخاب عناصر فرهنگي به خرج دهند. وي با تأكيد بر اينكه برخي از ناكارآمدي‌ها را نبايد صرفاً به گردن مديران و كارشناسان فرهنگي انداخت، اظهار داشت: دولت كشور ميزبان، محدوديت‌هايي ايجاد مي‌كند كه مانع توسعه روابط فرهنگي است. اگر اين توسعه اتفاق بيفتد، بسياري از مسائلي كه امروز دولت عربستان سعودي به آن مي‌پردازد، از سر راه ارتباطات فرهنگي ما برداشته مي‌شود. بنابراين، بايد قبول كرد كه رفتار سياسي ميزبان، مانع از تحقق بسياري از برنامه‌هاي فرهنگي مي‌شود.معاون رئيس جمهور با بيان اينكه تمام ماهيت حج، فرهنگي است، خاطرنشان كرد: وقتي از فرهنگ سخن مي‌گوييم، منظور ما تمام هنجارها، سنت‌ها، خلقيات، آداب، رسوم، سنن و حتي دين است.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود