تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



دیدار سیدرضا صالحی امیری با رییس آرشیو فدرال آلمان و با رئیس بنیاد پروس

سیدرضا صالحی امیری در دیدار با رئیس بنیاد فرهنگی پروس، به حضور گروه تروریستی داعش در منطقه اشاره و بر خشکاندن ریشه های افراطی گری در خاورمیانه با انجام کار فرهنگی بلندمدت و مشترک تاکید کرد.

در دیدار صالحی امیری و هرمان پارزینگر، رئیس بنیاد فرهنگی پروس، رئیس کتابخانه ملی کشورمان با اشاره به حضور گروه تروریستی داعش در منطقه و لزوم خشکاندن ریشه های افراطی گری در خاورمیانه با انجام کار فرهنگی بلندمدت و مشترک افزود: مشکل منطقه با راه حل نظامی رفع نخواهد شد زیرا همواره چهره های افراطی تربیت می شوند.

صالحی امیری بر داشتن هدف و پروژه مشترک برای از میان برداشتن افراطی گری تاکید و خاطرنشان کرد: هدف و انگیزه ما ارائه تصویری رحمانی و عقلانی از اسلام در دنیا و هدف اروپا نیز نفی افراطی گری در منطقه است.

وی با بیان اینکه ذهنیت ایران نسبت به آلمان در این باره مثبت است، برای ارائه پروژه مشترک با این کشور با هدف نفی خشونت و افراطی گری در منطقه اعلام آمادگی کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ویروس داعش را مساله ای مشترک میان ایران و آلمان دانست و گفت: حفاظت از میراث فرهنگی در مقابل این ویروس وظیفه همگانی است.

صالحی امیری در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ظرفیت آرشیو و کتابخانه ملی ایران نشان از ظرفیت و تمدن این کشور دارد.

وی با بیان اینکه لایه های تمدنی ایران در دنیا شناخته شده است، ادامه داد: تمدن های ساسانی، صفوی و اسلامی از نقاط عطف تمدن ایران زمین است.

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از بحث های مطرح شده توسط بوم شناسان، تمدن 16 هزار ساله در خصوص شهر جیرفت است که در صورت اثبات این موضوع، تاریخ تمدن و نظریه زیست نخستین بشر در منطقه بین النهرین دچار تحول خواهد شد.

وی با یادآوری وجود اسناد تاریخی فراوان درباره آلمان در آرشیو ملی ایران، افزود: تعداد این اسناد سه هزار و 84 پرونده و شامل اسناد بازرگانی، تجاری، نظامی، صنعتی، فرهنگی و اسناد مربوط به اعزام دانشجو به آلمان در دوران قاجار و پهلوی و حضور پزشکان و معلمان آلمانی در ایران و فعالیت های نیروهای آلمانی در جنگ های جهانی اول و دوم است.

به گفته صالحی امیری، اسناد مربوط به روابط شرکت های آلمانی در ایران، فعالیت های کنسولگری آلمان در ایران و فعالیت نیروهای آلمانی در جنگ های جهانی اول و دوم از دیگر اسنادی است که در آرشیو ملی ایران وجود دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، برای دیجیتال کردن این اسناد و در اختیار قرار دادن نسخه ای از آنها به آلمان با مشارکت این کشور ابراز تمایل کرد.

وی با بیان اینکه همکاری فرهنگی و علمی با کشورها برای ایران دارای اهمیت است، در خصوص همکاری هایی که به توسعه و تقویت روابط منجر شود، ابراز خرسندی کرد.

صالحی امیری در این دیدار که ایمانی پور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیز حضور داشت، گفت: با مشارکت دستگاه های فرهنگی در ایران همچون سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برنامه ای مشترک برای حفاظت از میراث ملموس و مکتوب در عراق و سوریه داریم که به شدت در معرض تهدید و تخریب هستند.

وی افزود: میراث عراق و سوریه بخشی از تاریخ بشریت هستند که همگی در قبال آن مسئول هستیم.

رئیس بنیاد فرهنگی پروس نیز با اشاره به حملات تروریستی داعش گفت: موجی که در خاورمیانه راه افتاده به طور هدفمند قصد از بین بردن فرهنگ و آثار اسلامی، کتابخانه ها و مساجد را دارد.

«هرمان پارزینگر» با بیان اینکه فرهنگ می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، افزود: باید ثابت کرد اندیشه و تفکر اسلام هراسی نادرست است از این رو وظیفه داریم با معرفی درست از فرهنگ و تمدن اسلامی ذهنیت های نادرست را از بین ببریم.

وی با بیان اینکه بخش شرق شناسی کتابخانه برلین انبوهی از آثار اسلامی را در خود جا داده است، ادامه داد: می توان در کنار همه اتحادهای سیاسی به یک اتحاد فرهنگی نیز رسید.

لازم به ذکر است بنیاد فرهنگی پروس که در سال 1957 میلادی تاسیس شده یکی از بزرگترین و نفیس ترین مجموعه های .فرهنگی در جهان به شمار می رودکه شامل 17 موزه نمونه و کتابخانه ای با 22 میلیون جلد کتاب است.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه سفر به آلمان با رييس آرشيو فدرال آلمان ملاقات و در خصوص راهكارهاي توسعه همكاري هاي دو كشور در حوزه اسناد تاريخي مذاكره كرد.

سيد رضا صالحي اميري در ملاقات با مايكل هولمان با اشاره به وجود ٣٠٨٤ پرونده موجود در آرشيو ملي ايران پيرامون روابط ايران و آلمان گفت: آمادگي داريم در قالب همكاري مشترك نسخه ديجيتال اين پرونده ها را در اختيار آرشيو فدرال آلمان قرار دهيم و در مقابل نسخه ديجيتال اسناد ايراني موجود در آرشيو فدرال آلمان را دريافت كنيم.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به اينكه پژوهشگران براي تحليل رويدادهاي تاريخي نيازمند اسناد هستند تاكيد كرد: آرشيوهاي ملي نبايد صرفاً به مخزني براي نگهداري اسناد تبديل شوند بلكه با ارائه اسناد به محققان و پژوهشگران بايد در ارائه تصويري واقعي از رخدادهاي تاريخي به جامعه نقش آفريني كنند.

صالحي اميري با تبيين برنامه ميان مدت آرشيو ملي ايران براي ديجيتال سازي اسناد گفت: اميدواريم در قالب برنامه اي پنج ساله بتوانيم حداقل بيست درصد از اسناد ملي را ديجيتال كنيم و با توجه به تجارب موفق آلمان در فناوري اطلاعات علاقمنديم از همكاري آرشيو ملي آلمان در اين حوزه بهره مند شويم.

در اين ملاقات رييس آرشيو فدرال آلمان نيز ضمن ابراز تمايل براي توسعه همكاري هاي دو كشور در زمينه اسناد گفت: سيصد و سي كيلومتر سند در آرشيو فدرال آلمان نگهداري مي شود كه در قالب شش بخش اصلي نسبت به گردآوري و ارائه خدمات آرشيوي ايفاي نقش مي كند.

مايكل هولمان ضمن استقبال از پيشنهاد صالحي اميري خاطر نشان كرد با توجه به اينكه اسناد مربوط به سياست خارجي در وزارت امور خارجه آلمان آرشيو مي شوند در قالب برنامه اي اسناد مذكور را گردآوري و به همراه ساير اسناد ايراني موجود در آرشيو فدرال آلمان براي تبادل با آرشيو ملي ايران فراهم خواهيم كرد. در پايان اين ملاقات طرفين براي تبادل هياتهاي كارشناسي نيز توافق كردند.

شايان ذكر است رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي عصر چهارشنبه ضمن ملاقات با رييس كتابخانه پارلمان آلمان از اين كتابخانه نيز بازديد كرد.

 

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود