تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



پیشنهاد دکتر صالحی امیری به رئیس کتابخانه دولتی باواریا : برگزاری نمایشگاه ظرفیت های فرهنگی ایران و آلمان

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با رئیس کتابخانه ایالتی باواریا، مدیرآرشیو دولتی مونیخ و رئیس کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های فی ما بین تبادل نظر کرد. 

دکتر صالحی امیری در ملاقات با رئیس کتابخانه دولتی باواریا ضمن تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و آلمان گفت: ایران در خاورمیانه به لحاظ فرهنگی از جایگاه بالایی برخوردار است و با عنایت به رویکرد فرهنگی و برداشت رحمانی تشیع از اسلام کانون مبارزه با افراطی‌گری خواهد بود. 

مشاور رئیس جمهور با اشاره به نقش مثبت آلمان در مذاکرات هسته‌ای افزود: ذهنیت جامعه ایران نسبت به آلمان مثبت است ولی متاسفانه نسل‌های جدید دو کشور با فرهنگ غنی طرف مقابل چندان آشنایی ندارند. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیشنهاد کرد نمایشگاه معرفی میراث مکتوب و مستند ایران در مونیخ و نمایشگاه معرفی میراث مکتوب آلمان در تهران برگزار شود.  صالحی امیری با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه آلمان در حوزه کتابخانه و آرشیو افزود: وصف کتابخانه مونیخ را قبلا شنیده بودم، تاریخچه این کتابخانه بسیار جذاب است. علاقه مندیم از تجارب آلمان در زمینه مرمت و نگهداری نسخ خطی و همینطور دیجیتال سازی منابع استفاده کنیم. 

رییس کتابخانه مونیخ هم در این ملاقات ضمن خوشامدگویی به طرف ایرانی به ارائه توضیحاتی در مورد پیشینه کتابخانه باورایا پرداخت و گفت: بنای فعلی در سال ۱۸۳۳ ساخته شده و خود کتابخانه ۵۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۵۵۸ میلادی تاسیس شده است. بالغ بر ۱۰ میلیون نسخه کتاب داریم. بودجه سالانه ۵۸ میلیون یورو است. ۱۳ میلیون یورو در سال هزینه صرف تهیه کتاب و مجلات می‌شود و در سال حدود ۱۶۰ هزار جلد کتاب به عنوان منابع جدید فراهم می‌شود که از این تعداد ۳۵ هزار جلد از طریق ناشران گرداوری و مابقی خریداری می‌شود. ضمن آنکه سه چهارم خرید از بازارهای خارجی انجام می‌گیرد. 

رئیس کتابخانه ایالت باواریا در مورد روند دیجیتال سازی منابع هم گفت: یک میلیون و دویست هزار نسخه کتاب دیجیتال شده و از این حیث بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال محسوب می‌شویم که یک میلیون نسخه آن را طبق توافقی که با گوگل داشته‌ایم، این سایت برایمان دیجیتال کرده است. این کتاب‌ها مربوط به قبل از قرن بیستم است که مشمول حقوق مولف نمی‌شود و. به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

وی در پایان گفت: ما هم مطلعیم که ایران در زمینه حفظ آثار مکتوب گام‌های خوبی برداشته و تمایل داریم ضمن سفر به ایران، در این زمینه با شما هکاری کنیم. 

در پایان این ملاقات که نکونام سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مونیخ نیز حضور داشت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک تابلو از نسخه فاکسیمیله نقشه تاریخی آلمان مربوط به قرن ١۶ میلادی که اصل آن در مخزن کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود به رییس کتابخانه ایالتی باواریا اهدا کرد. 

صالحی و هیئت همراه پس از این دیدار، ضمن بازدید از آرشیو دولتی مونیخ و کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان با مدیران این دو مجموعه ملاقات کردند.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود