تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



گفت و گوی دکتر صالحی امیری با خبرنگار جماران

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اقدامات مثبت و درخور اعتنایی که دولت یازدهم در حوزه فرهنگ داشته است، گفت: این دولت کرامت و منزلت حوزه فرهنگ را به رسمیت شناخته است.

سید رضا صالحی امیری در گفت و گو با خبرنگار جماران با تاکید بر لزوم مسئله شناسی در حوزه کتاب و نشر، اظهار داشت: موضوع بسیار مهم در حوزه کتاب و نشر در درجه نخست، انجام مسئله شناسی به صورت دقیق است. چهار موضوع مؤلف، ناشر، کتابخانه و کتابخوانی با یکدیگر رابطه ای عمیق دارند و بدون در نظر گرفتن هرکدام از این موارد، عملا امکان پردازش دیگری وجود ندارد؛ بنابراین اگر قرار است اتفاقی در این حوزه رقم بخورد باید برنامه جامعی برای چهار بخش ذکر شده در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در ایران سرانه خوبی نیست که عمده دلایل آن به مسائل بنیادی باز می گردد که بخشی از آن، مسئله فرهنگی است؛ به این معنا که ساز و کار این امر در آموزش و پرورش، آموزش عالی و در داخل منازل برای فرهنگ سازی نسبت به مسئله کتاب و کتابخوانی مناسب نیست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: سطح دومی که در سرانه مطالعه تاثیر می گذارد، سطح اقتصادی است به این معنا که گران بودن کتاب و چالش هایی که خانواده در سبد اقتصادی خود برای هزینه کتاب دارند، متاسفانه مشکلاتی ایجاد می کند که لزوم مداخله دولت در این بخش احساس می شود.

 

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با جماران، با اشاره به اینکه در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند برنامه ای جامع هستیم، اظهار کرد: ما در این بخش همچنین نیازمند برنامه جامع ملی کتاب و کتابخوانی در کشور هستیم که باید در درون آن مسئله نشر، مؤلفان، کتابخانه، کتابخوانی و کتابفروشی ها دیده شود. در حقیقت این برنامه جامع ملی در آموزش و پرورش، مهد کودک ها و سطوح عالی کشور ریشه دارد.

صالحی امیری درخصوص شاخص ترین اقدام فرهنگی دولت یازدهم در مدت دو سال مسئولیت خود، گفت: دولت یازدهم سه کار انجام داده که قابل اعتنا است. این دولت در درجه نخست کرامت و منزلت حوزه نشر، ناشران، مؤلفان و اساسا حوزه فرهنگ را به رسمیت شناخته و نسبت به آن ها نگاه کرامت آمیز و منزلت آمیز دارد.

او ادامه داد: در درجه دوم دولت در حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی بر این باور است که باید نهادهای مدنی، نهادهای عمومی و نهادهای صنفی در این عرصه رشد پیدا کنند و در همین راستا دولت در نمایشگاه کتاب امسال برای نخستین بار در حوزه ناشران بخشی از مسئولیت های خود را به آن ها واگذار کرد، لذا یکی از سیاست های دولت گسترش نقش نهادهای صنفی و مدنی بود که خوشبختانه این اتفاق در سال جاری رقم خورد و در سال آینده نیز تشدید می شود.

دکتر صالحی امیری اشاره کرد: از اقدامات بسیار مهمی که دولت در حوزه فرهنگی انجام داد این است که روند ایجاد مجموعه ای از تسهیلات و شرایطی که ناشران، مؤلفان و مجموعه کتابخانه ها بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند را آغاز کرد و معافیت مالیاتی نخستین بخش از آن بود.

صالحي اميري در پايان بيان داشت: معافیت مالیاتی به عنوان نخستین بخش از این اقدام دولت در 25 اسفند سال گذشته اتفاق افتاد. به مرور زمان برنامه های دولت روز به روز متجلی خواهد شد و انشاالله تمامی افراد آثار آن را می بینند چنانچه ارزیابی کلی خود ناشران نیز نسبت به اقدامات دولت مثبت است.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود