تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



نشست خبری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

نشست خبری سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و معاونین پژوهش،برنامه ريزي و فناوري، کتابخانه و اسناد این سازمان پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۸ مرداد در محل اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار شد.

صالحی امیری در ابتدای این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه اگر بر این باور هستیم که جامعه ایران نیازمند یک توسعه پایدار در افق چشم انداز ۱۴۰۴ است، الزام آن حرکت بر ریل فرهنگی است. ما بر این باوریم که همه چالش های سه دهه گذشته در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از مشکلات حوزه فرهنگی سرچشمه می گیرد.

وی با بیان اینکه ریل توسعه باید از حوزه فرهنگ آغاز شود، افزود: جامعه به مطلوب نخواهد رسید مگر اینکه بنیان توسعه را بر پایه توسعه فرهنگی بگذارد و این کار هم نیازمند ارتقاء سطح اطلاعات و دانش در جامعه است که رسانه‌ها در این خصوص نقش مهمی ایفا می کنند.

بنیان دولت یازدهم فرهنگی است

صالحي اميري ادامه داد: دولت آقای روحانی در جهت تعالیم و توسعه فرهنگی برنامه های گسترده ای به مرحله اجرا گذاشته که ما در طول دو سال گذشته شاهد چشمه‌هایی از این برنامه‌ها بوده ایم. می‌توانیم ادعا کنیم که بنیان دولت ایشان، فرهنگی است. جوهر فرهنگ، اخلاق است و ما بیش از هر چیزی به اکسیر حیات بخشی به نام اخلاق احتیاج داریم.

 

به گفته صالحی امیری، جامعه غیراخلاقی به سمت ناکجاآباد میل پیدا خواهد کرد و اگر امروزه در جامعه آمار خشونت، طلاق و آسیب های اجتماعی بالا است، ما باید به دنبال پادزهر آن باشیم که همان اخلاق است؛ در هوای آلوده می توان زیست کرد اما در فضای آلوده اخلاقی، زیست فرهنگی ناممکن است.

وی نقش مراجع تقلید، نهادهای مدنی و گروه های اجتماعی را در اخلاقمند کردن جامعه بسیار مهم خواند و افزود: تجلی این نقش‌ها در رسانه‌ها امکان پذیر است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه افزود: مخازن کتابخانه ملی مهمتر از مخازن بانک مرکزی است. در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب، بیش از ۵ میلیون نسخه نشریه، بیش از یک میلیون نسخه منابع غیرکتابی اعم از فیلم، عکس و میکروفیلم، قریب ۲۰۰ هزار نسخه پایان نامه و بیش از ۳۸ هزار نسخه خطی نفیس موجود در کتابخانه ملی، بخشی از میراث معنوی جامعه ایران است.

صالحی امیری در ادامه از تدوین ۸ برنامه استراتژیک برای فعالیت های سازمان متبوعش خبر داد و گفت: کتابخانه ملی باید دستخوش چند تحول بنیادین شود که اولین آن ها توسعه نظام های دیجیتال سازی و انطباق آن با شبکه ها و تکنولوژی روز است. اگر در سال ۱۴۰۴ نتوانیم کتابخانه ملی را به این ابزار جدید متصل کنیم، دچار یک تأخر خواهیم شد.

وی با اشاره به تشکیل نهاد تازه تاسیس مجمع کتابخانه های بزرگ (مکتب) متشکل از ۶۳ کتابخانه بزرگ کشور که هر کدام حدود ۱۰۰ هزار جلد کتاب در مخازن خود دارند، گفت: این مجمع یک نهاد صنفی برای پیگیری مشکلات کتابخانه های بزرگ و همچنین کتابداران آن هاست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین به فعالیت ۱۵ مرکز اسنادی کشور تحت مجموعه واحدی به نام (مهتاب) اشاره کرد و گفت: دانشنامه فرهنگ معاصر پس از یکسال کار مقدماتی رسما دارای یک هیات تدوین متشکل از ۳۰ نفر از نخبگان عرصه فرهنگ شده و قرار است در ۳ هزار مدخل منتشر شود.

صالحی امیری با اشاره به انتشار چهار مجلد از پروژه تاریخ شفاهی ایران (عصر پهلوی دوم) از ادامه این پروژه و انتشار مجلدات دیگر آن به تدریج طی ماه‌های آتی خبر داد و در ادامه در خصوص همایش ملی اعتدال در سال جاری هم گفت: این همایش در سال جاری با موضوع اعتدال، زنان و توسعه با همکاری چند انجمن تخصصی و همچنین سازمان هایی از جمله کتابخانه ملی ایران و زیر نظر شورای سیاستگذاری با مسئولیت معاون حقوقی رئیس جمهور در مهر ماه امسال برگزار می شود.

به گفته وی، چکیده مقالات این همایش به دبیرخانه رسیده و پیش بینی می شود مجموعه مقالات منتخب آن در دو مجلد منتشر شود.

نحوه استفاده از ساختمان قدیمی کتابخانه ملی ایران

صالحي اميري همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تصمیم گیری ها برای نحوه استفاده از ساختمان قدیمی کتابخانه ملی ایران در خیابان ۳۰ تیر تهران ضمن بیان این مطلب که این ساختمان جزء نمادهای هویتی کتابخانه ملی است، گفت: ما اصرار داریم این مکان به موزه کتاب و کتابت تبدیل شود.

وی افزود: با توجه به قرارگیری ساختمان ۳۰ تیر در کنار موزه ملی و همچنین موزه ملی ملک و سایر مجموعه های فرهنگی و تاریخی تهران، می تواند محلی باشد برای بازدید عموم مردم و همچنین میهمانان خارجی. ما در حال مذاکره برای تخلیه ساختمان ۳۰ تیر از سوی وزارت علوم هستیم و بر اساس هماهنگی هایی که با این وزارتخانه انجام شده است، امیدواریم در آینده ای نزدیک این ساختمان به موزه کتاب و کتابت تبدیل شود.

صالحی امیری با عذرخواهی از تمامی اعضا و همچنین مراجعان به کتابخانه ملی به جهت بـُعد مسافت و همچنین نامناسب بودن مسیرهای دسترسی به این سازمان گفت: در حال حاضر شهرداری تهران در حال ساخت پارکینگ طبقاتی در جنب کتابخانه ملی است و با توجه به برنامه گسترده‌ای که برای تپه های عباس آباد تهیه شده امیدواریم در آینده نزدیک این پروژه تکمیل شود.

شرط برگزاری نمایشگاه کتاب در تپه‌های عباس‌آباد

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به وعده شهردار تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده در تپه‌های عباس‌آباد خاطرنشان کرد: اگر قرار است این نمایشگاه در این مکان برگزار شود، الزاما باید مسیرهای دسترسی به تپه‌های عباس‌آباد بهبود یابد تا برای برگزاری نمایشگاه آماده باشد.

وي همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال موازی‌کاری نهادی مانند «مکتب» با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه حدود و اختیارات هر دوی آنها توضیح داد: «مکتب» یک نهاد صنفی ابتکاری است که مجموعه نهادهای حوزه کتاب از جمله نهاد کتابخانه های عمومی هم در آن عضویت دارند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه مطابق اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، این سازمان مسئولیت سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد کتابخانه ها را در کشور برعهده دارد، هدف از تشکیل مجمع کتابخانه های بزرگ کشور را دفاع از حقوق کتابخانه ها و کتابداران ذکر کرد و گفت: ما به جای مداخله مستقیم، یک کار نهادی کردیم؛ بر اساس انتخاباتی که با رأی مخفی و به صورت دموکراتیک برگزار شد، رئیس کتابخانه ملی به عنوان رئیس مجمع کتابخانه های بزرگ کشور و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی هم با عنوان دبیرکل این مجمع انتخاب شدند.

(94/05/18)

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود