تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



سخنرانی دکتر سیدرضا صالحی در جشن انتشار یک میلیون کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

جشن انتشار یک میلیون کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عصر چهارشنبه ۲۷ آبان به همت موسسه خانه کتاب با حضور مسئولان ارشد فرهنگی و همچنین جمعی از ناشران در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به انتشار یک میلیون کتاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سئوالی که وجود دارد این است که اگر این آمار بشود دو میلیون یا سه میلیون، ما بدنبال چه هستیم. هدف اصلی، افزایش تیراژ، تعداد ناشران و یا کتابخانه ها نیست بلکه همه اینها تنها می تواند بستری برای هدف بزرگ تر یعنی توسعه فرهنگی کشور باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه ما نیازمند بازشناسی هدف و مسیر هستیم از اینکه در چند دهه گذشته مفهوم فعالیت با مفهوم اثربخشی اشتباه گرفته شده است انتقاد کرد و گفت: اگر فعالیت های ما اثربخش نباشد، ما صرفا اشتغال ایجاد کرده ایم که در این اشتغال عده ای نام می برند و عده ای نان و در هر دو حالت ما به مقصود نخواهیم رسید.

وی با اشاره به افزایش آمار نزاع های خیابانی و نشانه های انحطاط اخلاقی در جامعه یادآور شد: اگر بعد از ماه های محرم و صفر دیدیم که انسان ها با هم مهربان تر شده اند و مثلا گرانفروشی ها برداشته شده و نزاع ها کمتر شده است، آن وقت محرم، اثر خود را در فرایند تحول فرهنگی ایجاد کرده است وگرنه همه این هیئت ها و مجالسی که ما برگزار می کنیم، چندان سودبخش نخواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مهم ترین نیاز جامعه امروز ایران را اخلاق و همچنین اصلی ترین چالش کشور را بداخلاقی و بدفضیلتی عنوان کرد و با اشاره به آمارهای به گفته او دروغی که در دوره قبل در خصوص وضعیت مطالعه در کشور داده می شد، گفت: آقای مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت در ۸ سال قبل ۷۰ درصد کتاب هایی که در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد وجود داشته است، یک بار هم خوانده نشده است.

صالحی امیری افزود: پس چرا ما اعلام می کنیم که سرانه مطالعه چنین است و چنان و کتابخانه ها را با کتاب هایی که مردم علاقه ای به خواندن آنها ندارند، پر می کنیم که ارزش ریالی آنها ۶ میلیارد تومان بوده است.

صالحی امیری همچنین از ناشران خواست که با توجه به منطق و نیاز و اولویت های جامعه، کتاب تولید کنند و با تاکید بر اینکه سرانه مصرف کتاب ایران بسیار پائین است آمارهای نشر در کشور را تاسف آور خواند و گفت: در ۳ هزار و ۲۶۰ کتابخانه عمومی کشور، تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو هستند در حالی که برابر استانداردهای جهانی این تعداد باید ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم انداز کشور در سال ۱۴۰۴ باید ۳۵ درصد ایرانی ها عضو کتابخانه های عمومی باشند، تصریح کرد: سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی کشور نیم جلد است یعنی برای هر عضو دو جلد کتاب وجود دارد.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود