تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



همسویی مجلس با منافع ملی

حرکت ارزشمند دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح وزیر توانمند راه و شهرسازی دارای پیام‌های روشن و نکات مهمی است که نشان می‌دهد نمایندگان ملت در شرایط خطیر کنونی در زمان مقتضی تصمیم‌هایی در راستای منافع ملی می‌گیرند و گرایش‌های سیاسی و سلایق گوناگون در خدمت مصالح عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. رأی قابل توجه نمایندگان به عدم استیضاح و همچنین  رأی نمایندگان به فوریت طرح رسیدگی به برجام که روز قبل از آن اتفاق افتاد، چند نکته اساسی در پی دارد:

1- رفتار نمایندگان مجلس  شورای اسلامی بیانگر درک صحیح از شرایط و واقعیت‌های امروز دولت خدمتگزار و همچنین جامعه ایران است. واقعیت آن است که کشور در سال جاری به لحاظ شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد. رکود ناشی از ادامه تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان با وجود مهار تورم لجام گسیخته توسط دولت، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را دشوار کرده است. همین مسأله موجب بروز معضلات و آسیب‌هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شده است و اتفاقاً وزارت راه و شهرسازی  از جمله دستگاه‌هایی است که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین هر اقدامی که موجب اخلال در مسئولیت دولتمردان و افزودن بر دلمشغولی‌ها و گرفتاری‌های دولت شود، در راستای منافع ملی نبوده و موجب دلسردی و ناامیدی مردم هم می‌شود.

2- در عرصه بین‌المللی شرایط متغیر و توأم با سوء ظن و تهدید بر روابط کشورها سایه انداخته و خطر افراطی‌گری و تروریسم هم موجب شکل‌گیری وضعیت بحرانی بویژه در منطقه ما شده است. در چنین شرایطی وحدت و انسجام درونی می‌تواند مانند سدی در برابر هجوم امواج بحران‌هایی از این دست عمل کند و چنددستگی و انشقاق، آسیب‌پذیری  دولت‌ها و ملت‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین شنیده شدن صدای واحد از سوی ایران در عرصه بین‌المللی می‌تواند معادلات را به نفع ما تغییر دهد.

 

3- کشور ما در مسیر توسعه همه‌جانبه قرار دارد و عزم دولت  بر هموار ساختن مسیر توسعه کشور در همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی،  سیاسی، اجتماعی و... قرار گرفته است. بی‌تردید آنچه به عنوان موتور محرکه توسعه مورد توجه است، همدلی و همنوایی همه سلایق و گرایش‌ها به منظور ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی و کمتر شدن شکاف دولت- ملت است. در شرایط باثبات امروز که دولت تدبیر و امید زمینه‌ساز آن شده و توانسته فضای عمومی کشور را از ورطه افراط و تفریط خارج کند، هر اقدامی که زمینه‌ساز اختلاف و فرافکنی شود، امری غیر عقلانی و غیراخلاقی است. از این رو اقدام ارزشمند مجلس یک حرکت اخلاقی محسوب می‌شود که باید قدردان هیأت رئیسه محترم مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، دکتر محمدرضا باهنر، دکتر کاظم جلالی و همه نمایندگان مجلس بود که در جایگاه خطیر نمایندگی مردم عزیز ایران ایفای مسئولیت می‌کنند و در این شرایط سخت حمایت از دولت را به عنوان یک حرکت ملی قلمداد می‌کنند.

4- فرآیند استیضاح وزیر راه و شهرسازی را می‌توان به تعبیری نمایش دموکراسی واقعی دانست. چرا که مجلس شورا با حفظ مرزبندی‌های مشخص خود با دولت از حق قانونی خود برای استیضاح استفاده کرد و دولت هم با پاسخگویی و آگاهی‌بخشی در چارچوب‌های قانونی، اقدامات خود را در معرض قضاوت نمایندگان ملت گذاشت. سخن آخر اینکه نمایندگان مجلس در دو اقدام قابل توجه استیضاح وزیر راه و طرح بررسی «برجام» گام‌های عملی به منظور تحقق شعار رهبر معظم انقلاب برای امسال مبنی بر «همدلی و همزبانی دولت و ملت» برداشتند و ثابت کردند که با درک مناسب از شرایط، به منافع ملی پایبند هستند.

(روزنامه ایران-94/07/15)

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود