تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



رونمایی از دو اثر جدید ثبت شده در فهرست جهانی يونسكو

همزمان با روز جهاني ميراث ديداري و شنيداري، از دو اثر جديد ثبت شده در فهرست جهاني يونسكو به نام هاي كليات سعدي و مسالك الممالك اصطخري ، پيش از ظهر سه شنبه 5 آبان ماه با حضور سيدرضا صالحي اميري ، محمد فرهادي و مسعود سلطاني فر در سالن همايش هاي كتابخانه ملي رونمايي شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری با تاکید بر اهمیت ثبت جهانی این دو اثر بیان داشت: اگر امروز در هر گوشه از دنیا دو اثر جهانی ثبت می شد جشنی ملی برپا شده بود، افسوس که هنوز نتوانسته ایم از چنین موقعیت هایی یک جشن و غرور ملی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ما بر این باور هستیم که فرهنگ جوهری است که با گذر زمان ارزش بیشتری پیدا می کند بنابراین سخت معتقدیم مخزن کتابخانه ملی و مخزن موزه ملی ایران از مخزن بانک ملی کشور ارزشمندتر است.

صالحی امیری عنوان کرد: اگر قرار است از چالش های موجود کشور گذر کنیم راهش سیاست و اقتصاد نیست، تنها راه این مسئله فرهنگ است، چرا که اعتبار انسان در پایه شخصیت و هویت او است و خود فرهنگ هویت بخش است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: اگر یک بار مسیر توسعه را با عینک فرهنگ نگاه کنیم همگرایی و موفقیت دسترس خواهد بود و این مهمترین پیام ما برای نسل آینده است.

وی تاکید کرد: تاکنون 42 اثر ملی، 4 اثر منطقه ای، 7 اثر جهانی برای کشور ما به ثبت رسیده است که با دو اثر ثبت شده امروز تعداد به 9 اثر جهانی می رسد.

ادامه مطلب: رونمایی از دو اثر جدید ثبت شده در فهرست جهانی يونسكو

رونمایی کتاب «موزه و موزه‌داری در ایران» با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

آیین رونمایی کتاب "موزه و موزه داری در ایران" با حضور دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آفرین امامی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به حاضران مراسم رونمایی کتاب موزه و موزه داری در ایران خیرمقدم گفت و نسبت به برگزاری این برنامه در مجموعه تحت مدیریتش ابراز خشنودی کرد.

در ادامه غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در صحبت کوتاهی درباره انتشار کتاب گفت: آغاز موسسات تمدنی جدید و تاریخ تحول نگهداری اسناد را سال 1310 و بعد از آن می دانند. اما کتاب حاضر اسناد قبل از 1310 را هم نشان می دهد. این کتاب همچنین نشان می دهد موزه های ما در گذشته های دور مرمت کار داشتند و استفاده از نیروهای متخصص داخل موزه در این کتاب دیده می شود.

وي افزود: در مجموع می توان گفت فراز و فرود موزه و موزه داری در ایران در این کتاب به صورت مستند ارائه شده است.

پس از سخنان عزیزی، ندا رسولی مولف کتاب به ارائه توضیحاتی پیرامون کتاب خود پرداخت و گفت: ابتدا لازم می دانم از همراهی و حمایت هایی که برای انتشار کتاب صورت گرفته تشکر کنم. چند سال قبل زمانی که با آثار موجود در کتابخانه ملی آشنا شدم طرح موزه و موزه داری بر اساس اسناد در ذهنم جرقه زد و به فکر انتشار اسناد موزه و موزه داری افتادم. وي تصريح كرد: این کتاب شامل دو بخش است: اول سیر تاریخی که شامل سیر تحول موزه داری در اروپا و تاریخچه موزه در ایران می شود و دوم

وظایف موزه ها بر اساس وظایف تعریف شده ایکوم است که جمع آوری ،نگهداری و نمایش آثار در موزه ها را در برمی گیرد. در ادامه اين نشست جواهری مدیرعامل موسسه موزه های بنیادی در این مراسم گفت:

در عرصه موزه داری کتاب و تالیف کم داریم و کار خانم رسولی از این منظر ارزشمند و ماندگار است. از طرف دیگر کتاب های موجود کمتر نگاه نو دارند و اثر رسولي یک حرکت نو در عرصه موزه داری محسوب می شود.

ادامه مطلب: رونمایی کتاب «موزه و موزه‌داری در ایران» با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

برگزاری نخستین نشست مجمع عمومی رؤسای کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) در کتابخانه ملی

نخستین نشست مجمع عمومی روسای کتابخانه های بزرگ کشور، با موضوع بررسی اساسنامه این مجمع در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که بعد از ظهر دوشنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور سیدرضا صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تعدادی از مدیران کتابخانه های بزرگ کشور برگزار شد، دکتر صالحی گفت: از ابتدای سال قبل با همفکری صاحبنظران به این نتیجه رسیدیم که برای ایجاد انسجام و ارتباط و هماهنگی میان کتابخانه های بزرگ کشور نیازمند یک نهاد صنفی در سطح ملی هستیم.

وی افزود: اکثر نهادهای صنفی در کشور، از نظام های صنفی در سطح ملی برخوردارند و کتابخانه‌های بزرگ کشور چنین امکانی را ایجاد نکرده‌اند. به همین منظور با هشت کتابخانه بزرگ کشور جلساتی را برگزار کردیم. این کتابخانه‌ها عبارتند از: کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آستان قدس رضوی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه مرکز علوم پزشکی، کتابخانه ملک، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، و سازمان اسناد و کتابخانه ملی.

وي ادامه داد: جمع‌بندی این جلسات ما را به این نتیجه رساند که گستره کتابخانه‌ها را افزایش دهیم و برای لفظ «کتابخانه بزرگ» هم یک نظام ارزش‌گذاری تعریف کنیم. به این ترتیب، حدود ۶۳ کتابخانه بزرگ در کشور شناسایی و مبنا هم چنین شد که شهرستان‌ها را هم در این طرح مشارکت دهیم که این امر با توجه به اعتقاد به عدالت فرهنگی و صنفی انجام پذیرفت.

ادامه مطلب: برگزاری نخستین نشست مجمع عمومی رؤسای کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) در کتابخانه ملی

تقدیر از رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جشنواره ستارگان روابط عمومی

در جشنواره ستارگان روابط عمومي كه عصر روز دوشنبه 28 ارديبهشت ماه با تقدير از برترين هاي روابط عمومي كشور در سالن همايش هاي كتابخانه ملي برگزار گرديد ، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و مدير كل حوزه رياست و روابط عمومي اين سازمان تقدير شدند. 

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ، در جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران که توسط دبیرخانه سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی برگزار شد، از سيد رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان مدیر ارشد ارتباط گستر تجليل به عمل آمد.

ادامه مطلب: تقدیر از رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جشنواره ستارگان روابط عمومی

حضور رئیس سازمان اسناد در مراسم رونمایی کتاب «بانوی انقلاب به روایت اسناد»

همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی صبح یکشنبه 23 فروردین ماه با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئيس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای بیت امام و مسئولان لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران با محوریت نقش و تاثیر شخصیت والامقام، بانو خدیجه ثقفی همسر مکرمه امام راحل برگزار شد.

در آغاز این مراسم دکتر روحانی ، ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام راحل اظهار داشت: امروز روز بزرگداشت بانویی است که بر گردن همه ما حق زیادی دارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه حرکت‌های مهم تاریخی و اقداماتی که رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان انجام می‌دهند نقش همسران را کمتر مدنظر قرار می‌دهیم در حالی که همسران در زندگی همه مصلحان تأثیرگذار هستند، یادآور شد: آفتاب وجود رهبران کمتر می‌گذارد تا این چراغ پرفروغ تابش خود را به نمایش بگذارد؛ در خانه یک مصلح و رهبر فراز و نشیب‌هایی که به وجود می‌آید بار تحمل آن را به ناچار اعضا و به ویژه همسر بر عهده می‌گیرند.

ادامه مطلب: حضور رئیس سازمان اسناد در مراسم رونمایی کتاب «بانوی انقلاب به روایت اسناد»

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود