امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024
سایت رسمی
دکتر سیدرضا صالحی امیری
دیدار وزیر آموزش و پرورش با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
آقای دکتر سید صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی صبح یکشنبه 16 آذر میزبان دکتر علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان و مدیران کل این وزارتخانه بود.
در این نشست دکتر سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به وظایف این سازمان که شامل ارائه خدمات کتابخانهای و اسنادی و همچنین فراهم کردن زمینه پژوهشهای عمیق در کشور است، از در حال تدوین بودن دانشنامههای «فرهنگ» و «اسناد» در سازمان متبوعش خبر داد.
همچنین به گفته وی، تاکنون و به همت کمیته ملی حافظه جهانی، ۴۲ اثر در سطح ملی، ۴ اثر در سطح منطقه و اقیانوسیه و ۷ اثر در سطح برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و این کمیته در حال پیگیری برای ثبت آثاری در داخل کشور است که دارای ارزشهای ملی و جهانی هستند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ظرفیتهای عظیم موجود در این سازمان اشاره کرد و در عین حال از اینکه به گفته او مجموعه مدیریت کشور از این ظرفیت عظیم، آگاهی کافی ندارد، انتقاد کرد و گفت: در اینجا کتابهایی به قدمت ۷۰۰ سال و اسنادی به قدمت یکهزار سال نگهداری میشوند، اما متاسفانه از این گنجینهها به خوبی استفاده نمیشود.
به گفته مشاور رئیس جمهور، در چند سال گذشته، نخبگان ایران با کتابخانه ملی رابطه خوبی نداشتهاند. وی ضمن اظهار تاسف از این امر خاطرنشان کرد: ما تلاش میکنیم تا نخبگان خود مایل به حضور در کتابخانه ملی شوند و از این ظرفیت عظیم استفاده کنند.
وی ضمن معرفی فریبرز خسروی معاون پژوهش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سخنگوی این سازمان به علی اصغر فانی برای مطالعه زمینههای همکاری مشترک این سازمان با وزارت آموزش و پرورش، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: من از ابتدا هم معتقد بودم که اگر بنا است نظام به قلههای متعالی توسعه دسترسی پیدا کند، راه و مسیر آن تنها از آموزش و پرورش میگذرد و بدون توجه به این مساله ما به نتیجهای نخواهیم رسید.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: سادهترین شکل بهرهبرداری آموزش و پرورش از منابع موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بهرهبرداری نیروهای حوزههای فرهنگی و به خصوص مربیان و معلمان شاغل در این وزارتخانه شد تا یک روز را در سال در این سازمان بگذرانند؛ نصف روز را در کتابخانه ملی و نصف دیگر را در آرشیو ملی.
پیش از سخنان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزیر آموزش و پرورش که پس از دیدن بخشهای مختلف این سازمان از جمله نسخ خطی، نمایه نشریات و بخش منابع کتابی در نشستی با رئیس و معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سخن میگفت، در سخنانی ضمن تبریک روز دانشجو و قدردانی از زحمات کارکنان کتابخانه ملی گفت: یکی از سیاستهای جدی دولت و رئیسجمهور، توسعه فرهنگ کتابخوانی و تقویت روحیه پرسشگری در دانشآموزان است؛ دانشآموزی که سؤالی برایش ایجاد نشود، پویایی و بالندگی هم در او ایجاد نخواهد شد. وی با اشاره به گنجینه تاریخ تمدن ایران و اسلام که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری میشود، گفت: بسیار خوب است که دانشآموزان ما با این گنجینه عظیم آشنا شوند و به نظرم میرسد که میتوان از این مجموعه به نفع دانشآموزان و نسل آیندهساز کشور استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش که پس از سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سخنرانی میکرد، با اشاره به معرفی معاون پژوهش و فناوری اطلاعات و سخنگوی این سازمان (فریبرز خسروی) برای مطالعه و بررسی زمینههای همکاری سازمان مذکور با وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین بهرام محمدیان معاون خود و رئیس سازمان برنامه ریزی و کتب درسی را با عنوان نماینده وزیر جهت همکاری با نماینده کتابخانه ملی، معرفی و ابراز امیدواری کرد کمیته مشترک یاد شده بتواند زمینههای استفاده دو طرف را از پتانسیلهای موجود در هر کدام، احصاء و معرفی کند.
وی با اشاره به نگهداری از ۳۴ هزار کتاب و نسخه خطی و چاپ سنگی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: مطابق گزارشی که از سوی مسئولان این بخش از کتابخانه ملی ارائه شد، قریب به ۴۵۰ هزار جلد کتاب و نسخه خطی و چاپ سنگی در خانههای مردم که نگهداری میشود و ما توسط متخصصین متوجه شدیم که این کتابها نمیتواند بیشتر از ۵۰ سال نزد مردم باقی بماند و بعد از این مدت از بین میرود، اما در کتابخانه ملی میتوان تا ۵۰۰ سال هم آنها را نگهداری کرد.
وزیر آموزش و پرورش در همین راستا اظهار امیدواری کرد که وزارتخانه متبوعش از طریق انجمن اولیاء و مربیان و همچنین خود دانش آموزان، نهضتی را برای تحویل چنین آثاری که نزد مردم است به مراکزی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ایجاد کند و گفت: آموزش و پرورش، فصل مشترک دولت و ملت است و به نظر میرسد که ما بتوانیم در انجام تعهداتمان در چنین زمینههایی، با کتابخانه ملی همکاری کنیم.
وی همچنین از پیشنهاد دهباشی مسئول طرح تدوین تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبنی بر تهیه تاریخ شفاهی آموزش و پرورش در ایران و همچنین پیشنهاد خسروی، معاون پژوهش و فناوری اطلاعات این سازمان برای استفاده نیروهای وزارت آموزش و پرورش از پایاننامههای متعدد و متنوعی که با موضوع «سواد اطلاعاتی» در کتابخانه ملی نگهداری میشوند، استقبال کرد.