تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



بهار كتاب در شهر آفتاب

نسيم بهار كه به نيمه ارديبهشت مي‌رسد، ارمغان عطر و بوي دل‌انگيز فضيلت و دانايي را نيز به همراه مي‌آورد تا اهالي فضل و دانش و علاقه‌مندان عرصه فرهنگ چند روزي در اين فضاي پررايحه تنفس كنند. برگزاري نمايشگاه كتاب امسال، يك ويژگي بسيار مهم دارد. براي اولين‌بار نسيم بهار كتاب در شهر آفتاب وزيدن گرفته است.

برگزاري نمايشگاه در محيط جديد شهر آفتاب، گام ارزشمندي به سوي نمادسازي در توسعه فرهنگي است، چرا كه بناي شهر آفتاب بر اساس كاربري نمايشگاهي و مطابق استانداردهاي روز اين حوزه ساخته شده است كه هم پاسخگوي حجم انبوه مخاطبان و مراجعه‌كنندگان اين رويداد فرهنگي باشد و هم اختلالي در رفت و آمدهاي درون‌شهري براي ساير شهروندان ايجاد نكند. واقعيت آن است كه در سال‌هاي گذشته، روزهاي برگزاري نمايشگاه كتاب در محل مصلي يا پيش از آن در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران، علاوه بر دشواري دسترسي به مخاطباني كه از شهرهاي ديگر مراجعه مي‌كردند، مزاحمت‌هاي قابل توجهي را نيز براي شهروندان تهراني به ويژه ساكنين مناطق مجاور محل نمايشگاه ايجاد مي‌كرد  ،در حالي كه از اين پس هم شهرستاني‌ها دسترسي راحت‌تري به نمايشگاه خواهند داشت و هم اهالي تهران با مشكلات كمتري در اين زمينه مواجه خواهند شد.

نمايشگاه كتاب در هر دو بعد كمي و كيفي شاخص مناسبي براي رشد فرهنگي و سنجش ميزان پيشرفت در مسير توسعه محسوب مي‌شود. حضور گسترده و فعال اصحاب فرهنگ در نمايشگاه كتاب هم فرصت بي‌تكراري است كه به افزايش سطح تعامل و تبادل نظر اهل فضل مي‌انجامد. در واقع اين نمايشگاه يك پاتوق فرهنگي گسترده و حداكثري است كه بدون هرگونه تشريفات و هزينه و حاشيه‌اي، يك مركز بزرگ گفت‌وگوي فرهنگي را ايجاد مي‌كند كه دامنه اين گفت‌وگوها و تعاملات تنها محدود به ناشران داخلي نيست و از افق نمايشگاه كتاب، پنجره‌اي براي تبادل فرهنگي ناشران داخلي و بين‌المللي گشوده مي‌شود كه بسيار حايز اهميت است.

به ويژه در فضاي پسابرجام و بهبود سطح روابط ايران با ساير كشورها بايد از اين فرصت براي گسترش تعاملات فرهنگي و ارتقاي سطح روابط فرهنگي به ويژه در حوزه نشر و كتاب نهايت بهره را بگيريم.  در اين كنگره فرهنگي ١٠ روزه امكان ظهور و بروز ايده‌ها و نگاه‌هاي جديد در عرصه دانش‌افزايي و نيز آشنايي و شناخت دقيق‌تر مشكلات حوزه نشر، مولف، ناشر، موزع و همه دست‌اندركاران و فعالان حوزه نشر به وجود مي‌آيد.  از سوي ديگر تسهيل دسترسي گسترده به انبوهي از منابع و توليدات عرصه نشر در سال‌هاي اخير، امكان انتخاب و خريد راحت‌تر مراجعان و جويندگان دانايي را فراهم مي‌آورد. فراموش نكنيم كه هدف نهايي تمام اين تلاش‌ها بايد به بالا رفتن سطح مطالعه و افزايش سرانه مصرف فرهنگي بينجامد كه متاسفانه در اين زمينه آمار و ارقام نشان از وضعيت نامطلوبي دارد. من يقين دارم كه رويدادهايي از اين دست و گسترش، توسعه و استمرار آن در طول سال و در تمام نقاط كشور مي‌تواند كمك شاياني به كاهش آسيب‌ها و مخاطرات اجتماعي بكند. چرا كه افزايش سطح مطالعه به بالا رفتن سطح دانش مي‌انجامد و موجب مقاوم‌سازي فرهنگي مي‌شود كه زمينه‌ساز مقاوم‌سازي اجتماعي و اقتصادي و... خواهد شد.  در يك كلام ضرورت حياتي كتابخواني در وضعيت كنوني ما، از چنان اهميتي برخوردار است كه براي دستيابي به قله‌هاي توسعه هيچ فرصتي را در اين مسير نبايد از دست بدهيم. توسعه فردا در گرو آگاهي، مطالعه و خوانش امروز است. به همين خاطر بايد تاكيد كنيم»فردا براي خواندن دير است.»اكنون كه پس از سال‌ها انتظار، درهاي شهر آفتاب به روي كتاب و كتابخوانان گشوده شده، بر خود فرض مي‌دانم كه از اقدامات جهادي دكتر قاليباف شهردار محترم، معاون محترم خدمات شهري و پرسنل خدوم شهرداري تهران صميمانه قدرداني كنم كه با فعاليت شبانه‌روزي خود، ضمن آماده‌سازي اين محل ارزشمند، نسبت به حوزه فرهنگ اداي دين كردند. با همت اين عزيزان است كه نمايشگاه كتاب جاي ثابت خود را پيدا و از اجاره‌نشيني خارج شده و از اين پس مشتريان واقعي كتاب، ساكنان هميشگي شهر آفتاب خواهند شد تا از شعاع تابش آفتاب كتاب، جسم و جان خود را روشن سازند.  ضمن آنكه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ويژه وزير محترم، دكتر علي جنتي و معاون فرهيخته ايشان آقاي سيدعباس صالحي و عزيزان شوراي سياستگذاري نمايشگاه و ساير دست‌اندركاران اين رخداد فرهنگي در طول سال ٩٤ نسبت به برنامه‌ريزي و برگزاري هرچه بهتر اين رويداد بزرگ زحمات فراواني كشيده‌اند كه جاي تقدير دارد.

روزنامه اعتماد -15 اردیبهشت 1395

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود