.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

سخنرانی دکتر صالحی امیری در نشست مجمع عمومی کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)

صبح دوشنبه مورخ 6 اردبهشت ماه 1395 نشست مجمع عمومی کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، با حضور اعضاي از نهادهای این مجمع در کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به عضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این مجمع، عنوان کرد: «با توجه به موضوعاتی که از سوی این نهاد ارائه شد، چند نکته خیلی مهم وجود دارد؛ نخست اینکه به دلیل مشکلات مالی اختصاص فضای فیزیکی و قرائت‌خانه به کتابخانه‌های مساجد، کمتر وصول می‌شود اما همه کتابخانه‌های بزرگ آمادگی همکاری با این نهاد را دارند.»

او ادامه داد: «ما در کتابخانه ملی، منابع دیجیتال داریم و در حوزه کودک بیش از 10 هزار عنوان را روی سایت قرار داده‌ایم و تاپایان سال به 30 هزار عنوان خواهد رسید. می‌توانیم کل این مجموعه را در دسترس قرار دهیم؛ یعنی می‌توانیم کتابخانه الکترونیک را فعال کرده و دسترسی را آسان کنیم. »

صالحی امیری با بیان اینکه می‌توان جلسات مشترکی بین نهادهای مکتب برگزار کرد،‌ گفت:« ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور می‌تواند با برگزاری جلسات مشترک با هر یک از اعضای مکتب، از ظرفیت موجود برای گسترش دسترسی به کتابخانه‌های کشور استفاده کند و به سهولت دسترسی کمک کند. »

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: «ما آمادگی داریم که منابع بخش کودکان را که مجوز آن را از مؤلف و ناشر گرفته‌ایم، در اختیار کتابخانه‌های مساجد قرار دهیم و به همه آنها دسترسی بدهیم. پیشنهاد من این است به جای تمرکز بر کمیت، روی ظرفیت‌ دستگاه‌های 15 گانه مکتب سرمایه‌گذاری کنیم.»

او همچنین به بحث آموزش اشاره و تصریح کرد: «برنامه آموزش در مکتب فعال شده و سال گذشته 30 دوره آموزشی برگزار شد و آمادگی داریم آموزش منطقه‌ای نیز برگزار کنیم که بسیار تأثیرگذار است. یکی از وظایف مکتب، آموزش کارکنان کتابخانه‌ها در سراسر کشور است. »

صالحی امیری با اشاره به بحث نوسازی و احداث قرائت‌خانه در مساجد تأکید کرد: «نباید نگران این بود که مراجعان از کتابخانه کتاب دریافت نمی‌کنند. این فضا برای مطالعه باید فراهم باشد؛ چرا که کودکان امروز نخبگان فردا هستند. حضور در محیط کتابخانه و خوانشی که در آن محیط انجام می‌شود، برای ما اولویت دارد. »

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز امیدواری کرد:« می‌توانیم تا پایان سال به یک طرح جامع برسیم و نرم‌افزاری جامع داشته باشیم. کتابخانه هیچ انتظاری از اعضای مکتب ندارد جز اینکه اعضا به هم وصل شوند.»

او در پایان اظهار کرد‌:« برداشت من این است که حدود 10 هزار کتابخانه در سراسر کشور بدون احتساب آموزش و پرورش و مساجد وجود دارد اما هیچ اطلاعی از این کتابخانه‌ها در دسترس نیست و در فضایی تاریک قصد داریم سیاستگذاری کنیم. به همین دلیل باید این اطلاعات در دسترس باشد.»

تأسیس بزرگترین شبکه کتابخانه‌ای جهان

در ابتدای این جلسه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، به ارائه آماری از کتابخانه مساجد کشور پرداخت و خاطرنشان کرد:« 3 هزار و 150 کتابخانه مخزن‌دار و 6 هزار و 85 کتابخانه باز در مساجد کل کشور وجود دارد که حدود یک میلیون و 139 هزار نفر عضو آنها هستند و از این بین 83 درصد اعضا زیر 25 سال هستند.»

او ادامه داد: «علاوه بر مساجد در سراسر کشور، مراکزی مانند حسینیه‌ها و مهدیه‌ها وجود دارند که ظرفیت احداث کتابخانه را دارند و با برنامه‌ریزی روی این مراکز، می‌توانیم بزرگترین شبکه کتابخانه‌ای جهان را داشته باشیم.»

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، در پایان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های کشور به 5 درجه تقسیم می‌شوند توضیح داد:« 12 شاخص برای درجه‌بندی این کتابخانه‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تعداد کتاب، مساحت و تعداد اعضای آن‌ها است.»

سید طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز، با بیان اینکه این دانشگاه با داشتن بیش از 1 میلیون و 750 دانشجو، بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است، بیان کرد:« در واحدهای دانشگاهی‌مان که حدود 400 واحد است، 267 کتابخانه مستقر و فعال که برابر با 230 هزار متر مربع، فضای کتابخانه‌ای است، داریم. البته این به این معنی نیست که سایر واحدها کتابخانه ندارند. »

او ادامه داد:« این تعداد کتابخانه از کتاب‌های عمومی و تخصصی تشکیل‌شده و تمهیدات لازم برای کتابخانه‌های دیگر، در حال انجام است.»

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 14 میلیون جلد کتاب در دانشگاه‌ آزاد وجود دارد، تصریح کرد:‌ « طرحی به نام سیپکا را در دست اقدام داریم که مربوط به پایان‌‌نامه‌ها است و با یکسان‌سازی پایان‌نامه‌های کشور، می‌توان همه کتابخانه‌ها را به این شبکه متصل کرد.»

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی