.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

بازدید دکترصالحی امیری از موزه ملی ایران

دکتر سیدرضا صالحی امیری ،‌ صبح امروز به موزه ملی ایران رفت و از بخش موزه دوران اسلامی بازدید کرد. او در این بازدید از آثار دوران پیش از سلجوقی، ایلخانی، صفوی، افشار،‌ زند و قاجار، دیدن کرد. برخی نسخ خطی، سفال‌های زیبا و دیدنی حاضر در بخش دوران اسلامی، آثار گچبری و بسیاری از آثار نفیس،‌ از جمله موارد بازدید صالحی امیری بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سپس به موزه ایران باستان رفت و از بخش‌های مختلف این موزه نیز دیدن کرد. ایشان در بخشی از این بازدید، با اشاره به کشفیاتی که در شهر شوش انجام شده بود، اظهار کرد: در آن زمان که حفاری‌های شوش انجام شد، بسیاری از آثار این شهر، به پاریس منتقل شد که همه آنها فهرست شده و اصل آن در پاریس و آرشیو ملی فرانسه موجود است. بنابراین به راحتی می‌توان دریافت که چه آثاری از شوش وجود دارد.

او در پایان این بازدید به ساختمان قدیمی کتابخانه ملی رفت و از بخش‌های مختلف این ساختمان دیدن کرد.

 

توافق برای اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و موزه ملی ایران

در جریان بازدید رئیس و مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از موزه ملی ایران، توافقات اولیه برای همکاری و برنامه‌های مشترک بین این دو مجموعه فرهنگی صورت گرفت. پس از پایان بازدید از مجموعه موزه‌ها، نشست مشترکی بین روسای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران برگزار شد.

در این نشست مشاور رییس‌جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: «با توجه به اینکه موزه ملی ایران و کتابخانه ملی هر دو در سطح ملی هستند، می‌توانند در تعاملی مشترک، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را به اجرا درآورند که در مسائل فرهنگی به کشور کمک کنند و همسایگی موزه ملی با کتابخانه ملی نیز فرصتی برای تقویت این دو نهاد فرهنگی است.

مدیرکل موزه ملی ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد، اظهار داشت: «بین ساختمان موزه ملی و کتابخانه راه ارتباطی وجود دارد که با بازگشایی آن امکان دسترسی آسان بازدیدکنندگان بین دو مجموعه بوجود می‌آید که باعث تعامل بیشتر و رشد ارتباط این دو مجموعه می‌شود.»

در ادامه طرفین توافق کردند که در آینده نزدیک در این خصوص جلسات مشترک کاری داشته باشند.

در پایان این بازدید درب مشترک بین موزه ملی ایران و ساختمان سابق کتابخانه ملی پس از سال‌ها باز شده و نوکنده به همراه صالحی امیری و هیات همراه از محوطه موزه ملی ایران وارد کتابخانه ملی شدند.

 

رئیس کتابخانه ملی ایران در دفتر یادبود موزه ملی چنین نگاشت:

 

بسمه تعالی

خداوند جل جلاله را شاکرم که امروز ۱۳۹۵/۱/۳۱ توفیق دیدار از مجموعه‌ای عظیم و غرور آفرین موزه ملی را داشتم. بی شک تداوم حیات تاریخی و تمدن ایران بدون درک گذشته ناممکن خواهد بود.

این مجموعه باید سرآمد همه موزه‌های کشور برای بازنمایی تاریخ و تمدن ملت بزرگ ایران باشد. از همه دست اندر کاران این مجموعه فاخر صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی