تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



سخنرانی دکتر سیدر ضا صالحی امیری در مراسم بزرگداشت و تجلیل از منیر گرجی

مراسم بزرگداشت و تجلیل از منیر گرجی نخستین و تنها عضو زن مجلس خبرگان قانون اساسی، امروز با حضور شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، مذهبی در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی از سوی معاونت زنان وخانواده ریاست جمهوری برگزار شد.

شهیندخت مولاوردی در ابتدای این مراسم،‌ با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی منیر گرجی در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: «منیر گرجی قبل از انقلاب در کسوت مبارزی فعال ظاهر شود تا به عنوان خطیبی توانمند در تربیت در روشنگری زنان انقلابی ایفای نقش کند.»

او ادامه داد: «شاگردان او هنوز خاطرات پرشور و شعور خانم گرجی در آن ایام را به یاد دارند. از همان ایام تلاش او برای انس با قرآن و تبیین جایگاه واقعی زنان در این کلام آسمانی از او قرآن‌ پژوهی ساخته که آثار او تا امروز همراه ماست. حاصل این تلاش‌ها در کتابی با نام زن در تاریخ انبیا که به چندین زبان ترجمه شده؛ وجود دارد.»

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این قرآن پژوه با اخلاص در علم و عمل و درک عمیق مطالب قرآنی، نکات ظریفی از جایگاه و منزلت زن در قرآن را روشن کرد، اظهار کرد: «گرچه امروز از سطح تکرار امری بدیهی و طبیعی به‌نظر می‌رسد اما در چهل، پنجاه سال قبل گفتن و شنیدن این مباحث آن هم از زبان یک زن آنقدر عجیب بود که انواع برچسب‌ها به گوینده زده می‌شد.

هرچند گویا هنوز هم هرازگاهی نگاه‌های فراجنسیتی که قرآن به زن دارد؛ فراموش می‌شود.»

مولاوردی عنوان کرد: «اگر می‌گوییم حقوق زنان ضایع می‌شود و نیازمند توجه ویژه به حقوق زنان هستیم، به این معنا نیست که می‌خواهیم نگرش ویژه به زن را ملاک قرار دهیم؛ بلکه می‌گوییم حفظ هویت انسانی و کرامت بشر برای هر دو جنس به یک میزان اهمیت دارد و از واجبات است. متاسفانه برخی نارسایی‌های فرهنگی باعث شده و می‌شود به ناچار به تاکید ویژه بر حقوق زن شویم.»

سید رضا صالحی امیری نیز در بخشی از سخنان خود، با تاکید بر اینکه بسیار صحنه زیبایی است انسان‌های بزرگ و فرهیخته، برای پاسداشت انسانی بزرگ جمع شده‌اند که بیان‌گر حرکتی بزرگ در تداوم حرکت انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: «اگر ما به اندیشه امام (ره) باور داشته باشیم، یک‌بار دیگر باید چشم‌ها را شست و تحلیل جدیدی از حوزه زن و تاثیر آن در سایر حوزه‌ها داشته باشیم.»

او با اشاره به اینکه منیر گرجی نماد اخلاق و شهامت است و همه ما مدیون تلاش‌ها و دلسوزی‌های او هستیم، تصریح کرد: «جا دارد که همیشه و در همه ایام از زنانی یاد کنیم که در شکل‌گیری و تداوم انقلاب، تاثیر گذار بودند.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی،‌ با اشاره به سه نحله فکری که درباره زنان پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت، افزود: «نخستین نگاه فکری فمینیستی بود که زن را از خانه به کارخانه آورد اما کانون خانواده را متلاشی کرد. نگاه دوم رویکرد تحجری داشت که زن را فقط در پشت درهای بسته تعریف می‌کرد و نقش زن را در جامعه انکار می‌کرد اما نگاه سوم رویکرد اعتدالی، عقلانی به زن دارد و نقش آن را در خانه و جامعه تبیین می‌کند و هیچ تمایزی بین زن و مرد قائل نمی‌شود. برای اثبات این رویکرد وجود بانو گرجی کافی است.»

صالحی‌امیری در پایان با بیان این مطلب که وجود بانو گرجی سرمایه اجتماعی، فرهنگی و انسانی ما است، اذعان کرد: «ایشان انسان‌های بسیاری را تربیت کردند و ما باید بدانیم که سرمایه فقط در کارخانه و بانک نیست؛ بلکه سرمایه انسانی مهمتر است و بانو گرجی سرمایه انسانی ما است و ای کاش درک و فهم روشنی بود تا متحجران و فمینیست‌ها بدانند که اگر قرار است توسعه به مقصد برسد، باید نیمی از مسافران آن زنان باشند. چون بدون زن و تفکر زنانه به توسعه نمی‌رسیم.»

اما شخص دیگری که قرار بود، برای سخنرانی به جایگاه بیاید، از شاگردان منیر گرجی بود. معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در این مراسم با اشاره به اینکه جلسه پاسداشت خادمان و اندیشه ورزان قرآن است و امیدوارم همواره بتوانیم از ریشه‌هایی که سبب می‌شوند درختان، میوه‌های پرباری داشته باشند، محافظت کنیم، خطاب به منیر گرجی، گفت: «توصیه کردید که در شرایط سخت قرآن بخوانیم. سپاس از شما که جرات اندیشیدن درباره قرآن را یاد دادید. از شما سپاسگزاریم که به ما اجازه دادید تا برای شما مراسمی برگزار کنیم. اینکه انسان خدمت کند و دستاورد داشته باشد لطف بسیار بزرگی است. ما نیاز داشتیم تا چنین مراسمی را داشته باشیم.»

او عنوان کرد: «در دورانی که خیلی‌ها معتقد بودند نمی‌توان درباره قرآن اندیشید و فقط باید گوش کرد، شما یاد دادید که می‌توان با قرآن زندگی کرد. سپاسگزارم در دنیایی که انسان سرگشته است و راهش را گم کرده است،‌ جایگاه انسان را دریافتید.»

پس از معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سید کاظم اکرمی وزیر سابق آموزش و پرورش، پس از سخنان کوتاهی درباره اولین و تنها بانوی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، پیام آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی را قرائت کرد.

سپس منیر گرجی بود در میان ابراز احساسات حاضران در سالن، برای دقایقی درباره جایگاه زن و انسان در تاریخ و با استناد به قرآن سخن گفت که بارها مورد تشویق بانوان حاضر در مراسم قرار گرفت.

در پایان این مراسم نیز از سردیس این قرآن پژوه با حضور بزرگان علم، سیاست، دین و فرهنگ، رونمایی شد.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود