تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



سخنرانی دکترصالحی امیری در مراسم پایانی هفتمین مجلس شورای دانش‌آموزی کشور

دکتر سید رضا صالحی امیری صبح روز شنبه مورخ 21 فروردین در مراسم پایانی هفتمین مجلس شورای دانش‌آموزی کشور، با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید دست‌به‌دست هم بدهند تا آموزش‌وپرورش، به اهداف خود دست پیدا کند، گفت: «آنچه ما شاهد هستیم آموزش‌وپرورش در دولت تدبیر و امید، قدم‌های بلندی را برداشته است و امیدواریم که بتوانیم در آینده نه‌چندان دور، نتایج این اقدامات را مشاهده کنیم.»

او ادامه داد: «اساس کار ما در آموزش‌وپرورش در دو عرصه آموزش و تربیت است که از این منظر، اولین انتظار از مجلس دانش‌آموزی «اخلاق محوری» است؛ یعنی مجلس دانش‌آموزی باید نماد و نمود اخلاق، فضیلت و معرفت، در میان میلیون‌ها دانش‌آموز باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: «اگر مجلس دانش‌آموزی نماد اخلاق و فضیلت نباشد، یقین بدانید که از مسیر اصلی منحرف خواهیم شد و از هدف متعالی که توسعه آموزش‌وپرورش منطبق باارزش‌های والای نظام اسلامی و آرمان‌های اخلاقی و دینی ما است، دور خواهد شد.»

دکتر صالحی امیری بابیان اینکه از این مجلس انتظار می‌رود امیدآفرین باشد، تصریح کرد: «انسان‌ها به امید زنده هستند و تداوم حیات اجتماعی با امید میسر است. امید به امروز، فردا و آینده باید دائم در ذهن دانش آموزان تولید و بازتولید شود.»

او در ادامه از مجلس دانش‌آموزی خواست تا نشاط آفرین باشد و در همین رابطه خاطرنشان کرد: «نقطه مقابل نشاط، انزوا گزینی است. دانش‌آموز باید بانشاط زیست کند، درس بخواند و با دیگران سخن بگوید. نشاط آن چیزی است که انسان را دچار خلاقیت و نوآوری می‌کند.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأکید کرد: «نشاط یک نوع رضایت درونی نسبت به آن چیزی است که انسان انجام می‌دهد. همگان باید در همه سطوح آموزش‌وپرورش، احساس نشاط درونی داشته باشند.»

صالحی امیری مهارت‌آموزی را محور چهارم سخنان خود قرارداد و اذعان کرد: «یکی از چالش‌های جدی ما در آموزش‌وپرورش، بحث مهارت‌آموزی است. یکی دیگر از کارکردهای مجلس دانش‌آموزی، باید چگونگی بازآموزی دانش‌آموزان در عرصه مهارت‌آموزی باشد.»

او در بخشی از سخنانش، هویت‌سازی را نیز از محورهای کارکرد مجلس دانش‌آموزی قلمداد کرد و گفت: «هویت آن ارزش‌های بنیادی است که انسان با آن زیست می‌کند. اسلام،‌ انقلاب، رهبری و همه آن چیزی که امروز بر اساس آن تداوم حیات داریم، هویت‌های ما هستند. هویت‌سازی یکی از کارکردهای مجلس دانش‌آموزی است که باید به‌صورت جدی به آن پرداخت.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: «هویت، ریشه‌ها و بنیان‌های آموزش‌وپرورش در کشور است. جامعه فردای ما با آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد. بنابراین اگر در جامعه امروز ایران مشکلات جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم، ریشه‌های آن در آموزش‌وپرورش گذشته است که هویت‌سازی نکرده است.»

صالحی امیری افزود: «میوه‌های امروز جامعه ما نتیجه هویت‌سازی دیروز است و از این منظر یکی از کارکردهای مجلس دانش‌آموزی، تولید و بازتولید هویت در جامعه است.»

او در ادامه بیان کرد: «محور ششم خلاقیت و نوآوری است. ذهن‌های جوان، انسان‌های بافضیلت و افکار نو می‌توانند موتور محرکی برای توسعه باشند. خلاقیت را باید در آموزش‌وپرورش جست‌وجو کرد و بعد آن را در عرصه‌های بعدی بازتولید کرد.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه انسان‌های خلاق در آموزش‌وپرورش یافت می‌شوند، تصریح کرد: «خلاقیت و نوآوری، یعنی آن نقطه‌های کانونی که می‌توانند جامعه را به سمت توسعه سوق دهند. بدون خلاقیت، ما در تدوام گذشته زندگی خواهیم کرد و زیست درگذشته، به مفهوم یک نوع انجماد در توسعه است. از این منظر مجلس دانش‌آموزی در حوزه توسعه ملی از مجرای خلاقیت و نوآوری می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.»

صالحی امیری با اشاره به اینکه بهترین راه‌حل منازعات، گفت‌وگو است، اظهار کرد: «این امر پیش‌نیازهایی دارد و در فضای برابر شکل می‌گیرد. گفت‌وگو منهای نتیجه آن، یک ارزش است. مجلس دانش‌آموزی، محور گفت‌وگو در محیط بزرگ جامعه آموزش‌وپرورش است که می‌تواند به سایر عرصه‌های جامعه نیز درس بیاموزد.»

او افزود: «اولین پیش‌نیاز گفت‌وگو این است که تنوع را به رسمیت بشناسیم. رنگ و نژاد و مذهب، معیاری برای عدم گفت‌وگو نیست. مجلس دانش‌آموزی می‌تواند تمرین دموکراسی را در فضای آموزش‌وپرورش از طریق گفت‌وگو گسترش و پرورش دهد.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره ای هم به عدالت فرهنگی و آموزشی داشت و در همین راستا تصریح کرد: «عدالت فرهنگی و آموزشی یعنی دسترسی عادلانه همه آحاد ملت به فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در سراسر کشور که اگر بتوانیم از دور افتاده ترین نقاط مرزی تا مرکز، همگان را تحت پوشش آموزش‌وپرورش عادلانه و فرصت‌های برابر قرار دهیم،‌ به این معنی است که ما به هدف آموزشی خود رسیده‌ایم.»

صالحی امیری تأکید کرد: «عدالت میوه شیرین گفتمان اعتدال است و اعتدال جویی در قلب خود، عدالت‌جویی را دنبال می‌کند. از این رویکرد ما نیازمند تبیین مفهوم عدالت هستیم و این مفهوم در آموزش‌وپرورش، عدالت فرهنگی و آموزشی است.»

او با اشاره به نسبت آموزش‌وپرورش و دولت که تشکیل مجلس دانش‌آموزی، در حقیقت کمک نهادهای مدنی برای توسعه نظام آموزشی به دولت است، اذعان کرد: «دولت در حوزه فرهنگی سه رسالت سیاست‌گذاری، بسترسازی و حمایت و نظارت را دارد. آموزش‌وپرورش هیچ‌گاه به‌تنهایی نمی‌تواند این بار بزرگ را به مقصد برساند. بنابراین یکی از بال‌هایی که می‌تواند در کنار آموزش‌وپرورش باشد، مجلس دانش‌آموزی است. این مجلس باید مسئولیت قبول کند که در کنار آموزش‌وپرورش، آن را برای رسیدن به اهداف عالی، کمک کند.»

آینده‌نگری و آینده‌پژوهی یکی دیگر از محورهای موردنظر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود. صالحی امیری گفت: «دنیای امروز متوجه آینده‌هاست و ما از گذشته‌ها تجربه می‌آموزیم و آینده را می‌سازیم. به همین دلیل امروز مراکز بزرگ آینده‌پژوهی در کشور شکل گرفته‌اند.»

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیشنهاد داد: «به مجلس دانش‌آموزی پیشنهاد می‌کنم که اگر کمیسیون آینده‌نگری و آینده‌پژوهی ندارید، این گروه را تشکیل دهید و بگویید که آموزش‌وپرورش دهه‌های آتی باید دارای چه مختصاتی باشد.»

او مبحث پایانی خود را نگاه ملی به حوزه کارآفرینی قرار داد و عنوان کرد: «مجلس دانش‌آموزی در عین این‌که نگاهی به آموزش‌وپرورش دارد، باید یک نگاه در سطح ملی و فراملی نیز داشته باشد. نمی‌توانیم آموزش‌وپرورش را یک بسته جدا و انتزاعی از نظام بدانیم. از این منظر برای دستیابی به سیاست‌های متعالی آموزش‌وپرورش، ما نیازمند شناخت مسائل ملی هستیم.»

دکتر صالحی امیری در پایان با اشاره به اندیشه‌های امام خمینی (ره) تأکید کرد: «آن چیزی که از روح و کلیات صحیفه ما استنباط می‌کنیم، این است که حضرت امام به تئوری و نظریه ساخت انسان فرهنگی باور دارد. اگر بناست در کشور اتفاقی شکل بگیرد، ریشه آن در آموزش‌وپرورش است و باید به ساخت انسان فکر کرد. پایه و اساس آموزش‌وپرورش مبتنی بر اندیشه امام(ره)، ساخت انسان فرهنگی است. بنابراین ما دانش‌آموزانی می‌خواهیم که فضیلت فرهنگی را مقدم بر سایر فضیلت‌ها بدانند و این بخشی از رسالت مجلس دانش‌آموزی است.»

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود