.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

حضورمسئولان کشوری و لشگري در آیین رونمایی مجموعه کتاب‌های «حقوق و زندگی»

مجموعه کتاب‌های «حقوق و زندگی» محسن اسماعیلی با حضور مسئولان کشوری و لشگري در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی رونمایی شد. در این مراسم نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور، آیت‌الله محقق داماد، پورمحمدی وزیر دادگستری، ابوترابی فرد نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله رشاد رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران، ججت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سردار علی فضلی جانشین رییس بسیج مستضعفان، امیری، قائم مقام وزارت کشور، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، و جمعی از حقوقدانان و اساتید دانشگاه و همچنین برخی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

ملت و حاکمیت حقوق متقابلی دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت مطالعه و فعالیت در حوزه حقوق شهروندی اظهار کرد: ملت و حاکمیت حقوق متقابلی دارند و حکام باید منافع ملی کشور را حفظ کنند.

علی لاریجانی در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق و زندگی و تجلیل از خدمات محسن اسماعیلی که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد گفت:‌ امیدوارم این محفل باعث شود در رابطه با مسائل حقوقی به خصوص حقوق شهروندان علاقمندی بیشتری نشان داده شود و برخی از کارهای آقای اسماعیلی هم در این رابطه است.

 

وی با اشاره به ایام دهه فجر افزود: سی و هفت سال پیش واقعه مهمی رخ داد که یکی از ابعاد آن همین حقوق ملت بود که زیر پای حکمرانان از بین می‌رفت. البته نه اینکه سازوکار کارهای قانونی آن زمان وجود نداشت،‌ در آن موقع حتی دو مجلس در کشور بود اما کارکرد درستی نداشتند و نمایندگان این دو مجلس هم توسط ساواک مشخص می‌شدند و هم فقط حرف شاه در مجلس بود و اینگونه بود که از حقوق ملت صیانت نمی‌شد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ملت و حاکمیت حقوق متقابلی دارند تصریح کرد: حکام باید منافع ملی کشور را رعایت و حفظ کنند. پس حقوق ملت از موضوعات بسیار مهم و رعایت نکردن آن یکی از عوامل سقوط رژیم شاه است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در همان زمان انقلاب شد و امام (ره) کار را وارونه کرد و فرمود مشروعیت همه چیز باید از سوی مردم باشد. امام (ره) می‌فرمودند تابع قانون باشید و مجلس در راس امور است؛ به همین دلیل اکنون همه بخش‌های کشور از جمله رهبری زیر نظر مردم هستند و شکوفایی انقلاب بعد از سی و هفت سال از همین موضوع نشات می‌گیرد که مردم نمایندگان خود را از خود می بینند و این دستاورد بزرگی است.

وی ادامه داد: زبان قانون زبان پیچیده‌ای است و اینکه حقوق مردم را به زبان ساده برایشان بازگو کنیم کار ارزشمندی است و اساس همه قوانینی که نوشته شده این است که زندگی مردم بهتر شود و فهم اینکه این حقوق چیست نیاز به کار رسانه‌ها و نوشته شدن کتاب دارد.

لاریجانی یادآور شد:‌ زمانی که کتاب دکتر اسماعیلی را نگاه می‌کنیم می بینیم اساس حقوق مردم با سوال و جواب تدوین شده که کاری نو هم است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: دو کتاب از این مجموعه نیز در مورد حقوق رسانه است که صیانت از حقوق رسانه ها باید مورد توجه قرار گیرد و اینکه رسانه‌ها به راحتی در کشور فعالیت کنند و آزادی‌های لازم برای فعالیت را داشته باشند امر بسیار ارزشمندی است و حکم مهم جلوبرنده برای کشور همین کارکرد رسانه‌هاست.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به شناخت خود از محسن اسماعیلی اظهار کرد: من بیست و خرده‌ای سال است که ایشان را می شناسم و با حاج آقا مجتبی تهرانی نیز بسیار مانوس بوده‌اند و بحمد الله امروز هم در شورای نگهبان عضویت دارند و خوب عمل می‌کنند و گاهی نیز به مجلس هم می‌آیند و با نمایندگان ارتباط خوبی دارند و از اینکه این محفل برای تجلیل از ایشان برگزار شده از کتابخانه ملی تشکر می‌کنم.

 

محسن اسماعیلی را من کشف کردم

آیت‌الله محقق داماد گفت: در جامعه‌ای که حقوق حکمفرما باشد و مدیریت حقوقی باشد، تجلی حق بیشتر است. آیت‌الله محقق داماد با حضور در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های «حقوق و زندگی» محسن اسماعیلی گفت:‌ سی سال قبل من محسن اسماعیلی را کشف کردم. کماکان از همان روز تاکنون بدون استثنا در کنار من کار و تحقیق را ادامه داده است.

اين حقوقدان گفت: علی رغم سینه مجروحش دلش برای حقوق ملت ایران می تپد و نگران پایمال شدن حقوق مردم است. محقق داماد با بیان اینکه یکی از خوش سلیقگی های دانشمندان ما این است که نام این رشته را حقوق نهادند گفت: در کشورهای عربی دانشکده حقوق وجود ندارد. حق یکی از اسماء الله است و بر جامعه‌ای که حقوق متحقق گردد و دانش حقوقی حکمفرما باشد و مدیریتش حقوقی باشد تجلی حق بیشتر است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: با رشادت پشتیبان حقوق ملت ایران باشیم. ما بر سرسفره خون شهدا نشسته ایم.

وی افزود: ملتی که از حقوق مدنی و حقوق بشر فاصله داشته باشد سعادتمند نخواهد شد. محسن اسماعیلی محصول کار خود را در شش جلد به دامن پژوهشگران ملت تقدیم می‌کند.

 

ایمان ثمره حیات عقلانی است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان گفت: ایمان ثمره حیات عقلانی است و ایشان با ایمان و عمل صالح برای رشد معنوی جامعه تلاش می‌کنند.

محمدحسن ابوترابی فرد در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق و زندگی که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی در حال برگزاری است با اشاره به سوگند به زمان در قرآن کریم گفت: ایمان، ثمره حیات عقلانی است و کسانی که به معنای واقعی سلوک عقلانی دارند به ایمان دست پیدا می‌کنند و شایسته است نام مومن بر آن‌ها گذاشته شود.

وی ادامه داد:‌ این محفل و بیاناتی که عزیزان در آن مطرح کردند نشان از این دارد که برادر ارجمندمان دکتر اسماعیلی در عمر پربرکت خود تلاش نمودند به مراتب عقلانیت، ایمان و علم آراسته شود و اگر این آراستگی نبود امروز چنین تجلیلی شکل نمی‌گرفت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جان این برادر آراسته به علم و عقلانیت و ایمان است که نشان از عمل صالح ایشان دارد.

وی افزود: دکتر اسماعیلی عزم و اراده‌ای جدی در پیوند علم و عمل داشتند و نهایتا می‌بینیم با ایمان و عمل صالح برای رشد معنوی جامعه تلاش‌ می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان در این راه قدم‌های فراوانی برداشتند و ان شاالله راه را برای تعالی جامعه نیز هموار می‌کنند.

 

بزرگان حرمت شورای نگهبان را نگه دارند

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی گفت:‌ بزرگان حرمت شورای نگهبان را نگه دارند تا نیازی به تذکر دیگران نباشد.

این استاد دانشگاه با حضور در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق وزندگی محسن اسماعیلی گفت:‌ در شورای نگهبان جنبه فقهی و حقوقی آقای اسماعیلی جامع است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بزرگان حرمت شورای نگهبان را نگه دارند تا نیازی به تذکر دیگران نباشد. امیدوارم مردم طبق توصیه هایی که صورت گرفته در انتخابات شرکت جمعی را داشته باشند که قطعا اینگونه است؛ زیرا همه مردم دوستدار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گاهی نظریاتی داده می‌شود که مخل ورود همگان به انتخابات می‌شود.

طباطبایی افزود: فقاهت، دیانت،‌ تقوا، خوب فهمیدن و جرات اظهارنظر از ویژگی‌های بازر آقای محسن اسماعیلی است و ان شاء الله در مسیر خود موفق باشند. جامعه ما به فقاهتی پیشرو نیاز دارد.

 

رییس نهاد ریاست‌جمهوری گفت: جامعه ما به فقاهتی نیاز دارد که با نگرش اصولی راه حل پیش رفتن را ارائه کند و در چهره‌های جوانی همانند دکتر اسماعیلی چنین امیدی وجود دارد.

محمد نهاوندیان در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق و زندگی و تجلیل از خدمات محسن اسماعیلی گفت: مجلس بسیار گرامی و ارجمندی است، برای تجلیل از فقاهت، حقوق، دغدغه‌مندی نسبت به زندگی و عزیز گرانمایه‌ای که هم فقیه است و هم حقوقدان و هم زنده است و با نگرش رو به آینده به می‌اندیشد و زندگی خود را برای این آرمان‌ها وقف کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی محسن اسماعیلی اظهار کرد: ایشان اولا وقتی بحث علمی مطرح می شود مثل یک دانشجو تشنه شنیدن حرف دیگران است و با تولید فکر مشارکت می کند اما در عین حال در گفت‌وگو حتی با پیروان ادیان الهی دیگر همه لازمه‌های این دستور قرآنی که باید استماع قول کنیم را رعایت می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: من به ایشان بابت این توفیق و اینکه یک خدمت اجتماعی نیز در یک منصب مهم و حساس تبریک می گویم.

 

نقطه وصل ما به یکدیگر امام (ره) است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: امام خمینی (ره) باید محور مودت بین ما باشد در واقع نقطه وصل ما با یکدیگر امام (ره) است.

محسن اسماعیلی در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق و زندگی به نگارش خود گفت:‌ از همه افرادی که چنین مجلس با شکوهی را برگزار کردند سپاسگذاری می‌کنم. پایه و اساس این مجلس اخلاص و محبتی بوده که برخی از دوستان مومنانه انجام دادند حتی برخی از افرادی که مقدمات این جلسه را فراهم کردند قبل از آغاز مراسم رفتند و خواستند اجرشان نزد خدا باقی بماند.

این عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: آن چه بزرگان درباره اینجانب بیان کردند در حقیقت انتظاراتی است که از من دارند. آقای صالحی، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی بدون هیچگونه چشم داشتی برای برگزاری این مراسم کمک کرده‌اند.

اسماعیلی ضمن قدردانی از خانواده به‌خصوص پدر و مادرش اظهار کرد: از پدر و مادرم که با دستی خالی اما دلی پاک و ضمیری مومن این فرصت را فراهم آوردند تا فردی در جامعه پرورش یابد که جز آرزوی خوشبختی برای مردم نداشته باشد در واقع دست‌خوش زحمات همه اساتیدی که از ابتدا تا آینده از محضرشان استفاده کرده و می‌کنم هستم.

 

وی ضمن تبریک دهه فجر اظهار کرد: خوشحالم که این مراسم در چنین روزی برگزار شد تا نشان دهم به عنوان شاگرد کوچک مکتب امام خمینی (ره) به دفاع از حقوق مردم می‌پردازم ما برای اعتلای کشور راهی نداریم جز بازگشت به امام (ره). در واقع امام خمینی (ره) باید محور مودت بین ما باشد. هم‌چنین نقطه وصل ما یکدیگر آن امام (ره) عزیز است. امام و راه امام (ره) باید در راس کار ما قرار داشته باشد.

این عضو شورای نگهبان با بیان این که حقوق به تنهایی نمی‌تواند دردی از جامعه را درمان کند افزود: حقوق باید با اخلاق عجین شود. ایران و انقلاب شایسته بسیاری از پیشرفت‌های بزرگ‌تری است که ما با آن فاصله داریم. ما باید دنیای مردم را آباد کنیم که برای آباد کردن دنیای مردم نیاز به حاکمیت قانون توام با اخلاق است.

او افزود: این اخلاق پیش از این که اخلاقی فردی باشد، اخلاق اجتماعی و سیاسی است. به همین راحتی می‌شود صاحبان گرایش‌های مختلف کنار هم جمع شوند و به یکدیگر علاقه داشته باشند.

اسماعیلی تصریح کرد: ان‌شاءالله پرچم انقلاب اسلامی از دست مقام معظم رهبری، رهبر فرزانه وحکیم ما به دست صاحب اصلی واصل شود و همه خطرات را از نظام و مردم دفع کند.

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی