تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



باحضور صالحی امیری و رییس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین، نمایشگاه عکس چین زیبا در کتابخانه ملی گشایش یافت

نمایشگاه عکس چین زیبا، در راستای سفر اخیر رییس جمهور خلق چین و هیئت همراه به ایران برگزار شد. در این مراسم جیانگ جیان گوئو رییس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین در قالب هیئتی فرهنگی با همراهی سید رضا صالحی امیری، مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، نمایشگاه را افتتاح کرد.

در ابتدای این مراسم صالحی امیری، مشاور رییس جمهور کشورمان ضمن خیرمقدم به جیان گوئو و همراهان، به مرور روابط دوستانه و اشتراکات فرهنگی میان دو کشور پرداخت. صالحی امیری با بیان این که هر دو کشور ایران و چین از تمدن های کهن بشری هستند و هویت و قدمتی به درازای تاریخ دارند، اظهار داشت: « سختکوشی، تلاش و کوشش در هر دو فرهنگ ایران و چین یک ارزش والا قلمداد می شود و صلح جویی، سازگاری و تعامل ویژگی بارز فرهنگ ایرانی و چینی است.» رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تاریخچه آغاز روابط دوستانه ایران و چین را بر اساس اسناد تاریخی مربوط به بیش از دو هزار سال پیش در دوره حکومت اشکانیان در ایران و دودمان «هان» در چین دانست و گفت: «از ابتدای انقلاب اسلامی روابط ما با چین در سطح مطلوبی بوده و در نقاط عطف تاریخی و تنگناهای پیش روی کشورمان، از جنگ تحمیلی تا تحریم های ظالمانه علیه کشورمان همواره ملت و دولت چین در کنار ما بوده اند.

صالحی امیری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را در طول برگزاری این نمایشگاه جاده ابریشم فرهنگی خواند و اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه فتح بابی برای ارتقای سطح فرهنگی و تعاملات و همکاری های گسترده در عرصه فرهنگ میان دو کشور باشد.

جیانگ جیان گوئو رییس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین هم ضمن ادای احترام به حاضرین در نشست خبری و ابراز خشنودی از حضور در ایران، چین و جمهوری اسلامی ایران را کشورهایی با دوستی دو طرفه و بسیار عمیق و دیرینه دانست. جیان گوئو با بیان این نکته که «شی جین پینگ»، رییس جمهور چین دیدارهای رسمی خود در سال جدید میلادی را از جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، اظهار داشت: «این امر نشان از اهمیت چین به روابط خود با ایران و توسعه آن از پنجره راهبردی دارد. اطمینان دارم که سفر رییس جمهوری چین به ایران به ارتقای دوستی و همکاری دو کشور در زمینه های مختلف یاری خواهد کرد.» وی همچنین با توضیح این نکته که نمایشگاه چین زیبا شامل بیش از 70 عکس در موضوعات «برکات طبیعی»، «سازگاری انسان و طبیعت» و «میراث جهانی در چین» است افزود: ما صادقانه از دوستان کشورهای مختلف جهان که به چین سفر می کنند، استقبال می کنیم تا شخصا زیبایی و هماهنگی این سرزمین را ببینند، جذابیت ویژه فرهنگی آن را از نزدیک لمس کنند و دوستی و صداقت مردم چین را احساس کنند.»

پس از ایراد این سخنان در حضور خبرنگاران ایرانی و چینی، طرفین خود را برای افتتاح نمایشگاه مهیا کردند. رییس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسما نمایشگاه را افتتاح کرده و پس از آن جیانگ جیان گوئو شخصا در خصوص تصاویر موجود به صالحی امیری توضیحاتی ارائه داد و بر اساس تصاویر، به تشریح فرهنگ، طبیعت و آثار باستانی چین پرداخت.

در این مراسم علاوه بر رسانه های داخلی و چینی، همسر سفیر چین به همراه تعدادی از رایزنان فرهنگی و نخبگان چینی نیز حضور داشتند. پس از اتمام آیین گشایش نمایشگاه چین زیبا، طرفین در خصوص سرفصل های تفاهمات فرهنگی پیش رو به گفت و گو پرداختند.

 

صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حاشیه گشایش این نمایشگاه در مصاحبه با ايرنا گفت: نمایشگاه عکس «چین زیبا» آغازی برای ارتقای سطح فرهنگی، تعاملات و همکاری های گسترده در عرصه فرهنگ میان دو کشور است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری هر چه بیشتر دو کشور، سطح روابط فرهنگی ایران و چین که از گذشته شریک تجاری کشورمان است همپای روابط اقتصادی و دیپلماتیک دو کشور شود.

 

صالحی امیری گفت: کتابخانه ملی ایران که نهاد بسترساز فرهنگی است در زمان برگزاری نمایشگاه «چین زیبا» در واقع جاده ابریشمی فرهنگی خواهد بود تا جلوه های زیبای طبیعی چین را در مقابل دیدگان افراد نخبه و فرهیخته ایران به تصویر بکشد.

 

وی افزود: در نخستین جمعه پساتحریم ایران که روز مقدس ما مسلمانان است در یک بنای فرهنگی و محل اجتماع اندیشمندان، جویندان علم، کمال و فضیلت این نمایشگاه افتتاح شده است.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه از دیرباز جاده تاریخی ابریشم مسیر تبادل تجاری و فرهنگی میان دو کشور بوده است اظهارداشت: از ابتدای انقلاب اسلامی روابط ما با چین در سطح مطلوبی بوده و در نقاط عطف تاریخی و تنگناهای پیش روی کشورمان از جنگ تحمیلی تا تحریم های ظالمانه علیه ایران همواره ملت و حاکمیت چین در کنار ما بوده اند.

 

صالحی امیری، صلح جویی و سازگاری و تعامل را ویژگی بارز فرهنگ ایرانی و چینی دانست و گفت: در فرهنگ هر دو کشور احترام به بزرگان و پیشکسوتان جایگاه ممتازی دارد و همانند یک سرمایه ماندگار به آنها نگریسته می شود.

 

وی اضافه کرد: براساس اسناد تاریخی موجود، برقراری روابط رسمی ایران و چین به بیش از دو هزار سال قبل و زمان حاکمیت سلسله اشکانیان در فلات ایران از دودمان (هان) در چین بازمی گردد.

 

وی به حضور هیات رسانه ای چین شامل سردبیران ارشد و مسئولان نشریات اثرگذار در عرصه جهانی در کشورمان اشاره کرد و گفت: امیدوارم آنها زیبایی های ایران را با هنر خود به نحو شایسته منعکس کنند.

 

جیانگ جیان وزیر اطلاع رسانی چین نیز در حاشیه گشایش نمایشگاه عکس چین زیبا گفت: بیش از 70 عکس از طبیعت و سیمای انسانی چین در یک هفته در این نمایشگاه برگزار است.

 

وی اظهار داشت: این نمایشگاه در کتابخانه ملی ایران با قدمتی دیرینه به معرض نمایش بازدیدکنندگان گذاشته شده است.

 

جیان با بیان اینکه ایران و چین کشورهای بزرگ متمدن و فرهنگی در جهان هستند، تصریح کرد: در این نمایشگاه عکس هایی با موضوع های برکات طبیعی، سازگاری انسان و طبیعت و میراث جهانی در چین به نمایش گذاشته شده است.

 

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود