.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

دیدار زلفی تومان، رئیس کتابخانه ملی ترکیه با دکتر سیدرضا صالحی امیری

زلفی تومان رئیس کتابخانه ملی ترکیه در ملاقات با صالحی امیری بر عزم کشور ترکیه بر افزایش همکاری های فرهنگی با ایران تاکید کرد و گفت: بر اساس تقویم همکاری مشترک در سال ۲۰۱۶ می توان اقدامات فرهنگی مشترک را پیش برد.

زلفی تومان، رئیس کتابخانه ملی ترکیه پس از بازدید از ساختمان آرشیو ملی و ساختمان کتابخانه ملی با صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ملاقات و مذاکره کرد.

در ابتدای این مذاکره، صالحی امیری با اشاره به پیشینه فرهنگی هر دو کشور گفت: دلایل زیادی برای همکاری مشترک وجود دارد. چرا که هر دو کشور از یک حوزه تمدنی و فرهنگی هستند و همجواری دو کشور هم موجب شکل گیری نوعی نگاه مشترک و ویژه نسبت به سطح همکاری ها می شود.

صالحی امیری در ادامه به برنامه هایی اشاره کرد که امکان عملیاتی شدن آن در چارچوب تقویم همکاری مشترک میسر است. وی از نشست نخبگان فرهنگی دو کشور، برگزاری نمایشگاه فرهنگی مشترک، ثبت آثار مشترک و تبادل منابع دو کتابخانه به عنوان برنامه های مدنظر در همکاری طرفین یاد کرد و گفت: بیش از ۱۱ هزار نسخه آثار کتابی و غیر کتابی از ترکیه در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران موجود است.

همچنین زلفی تومان، رئیس کتابخانه ملی ترکیه، در این ملاقات با تشکر از دعوت و مهمان نوازی طرف ایرانی، بر اشتراکات فرهنگی و سرنوشت مشترک دو کشور تاکید کرد و گفت: وقتی به دیدگاه بزرگان حوزه حقوق عمومی در شرق و غرب نظر می کنیم متوجه می شویم که روابط در دیدگاه غربی بر اساس منفعت ها تعریف می شود در حالیکه در شرق روابط بر اساس اشتراکات پیش می رود.

وی از وجود ۲۸ هزار نسخه خطی در کتابخانه ملی ترکیه خبر داد و گفت از این تعداد ۱۲۰۰ نسخه کتاب به زبان فارسی است.

زلفی تومان در پایان گفت: کتابخانه ملی ترکیه تمایل دارد که بخشی را در کتابخانه ترکیه به ایران اختصاص دهد که عنوان «پنجره ایران» را برای آن به کار می بریم.

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی