تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در تالار وحدت برگزار شد

آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سخنگوی دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و اصحاب کتاب و کتابداری در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با ابراز تاسف نسبت به کم توجهی به کتاب و کتابخانه در عرصه توسعه ملی گفت: راه اصلی توسعه، توسعه فرهنگی است و سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با فرهنگ بیانگر آن است که راه را گم کرده ایم.

وی ادامه داد: بیش از یک قرن مسیر توسعه را طی کرده ایم اما به مقصد و مقصود نرسیده ایم. بی شک راه صحیح توسعه از فرهنگ آغاز می شود.

وی با بیان اینکه با نفت و فولاد به توسعه نرسیده ایم گفت: حجم بالای آسیب های اجتماعی بیانگر آن است که مسیر را اشتباه رفته ایم، بنابر این چراغ توسعه، توسعه کتاب و کتابخوانی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: بیش از 6 هزار و 500 کتابدار فرهیخته و با فضیلت، عاشق کتاب و کتابخانه هستند؛ یعنی عمل کتابداری را عبادت می دانند در حالی که ما همچنان نظاره گر وضعیت سخت معیشتی آنها هستیم.

وی به چهار کارکرد فرهنگی اشاره کرد و افزود: شخصیت آفرینی، هویت سازی، سازگاری و انسجام، بخشی از کارکردهای این حوزه است.

صالحی امیری ادامه داد: بخشی از نخبگان، مدرنیته و نوسازی را اشتباه گرفته اند در حالی که باید در حوزه فرهنگی به داشته های خود و هنجارهای جامعه اکتفا کنیم.

او با تاکید بر تغییر بنیادین در نگرش، مدیریت و سیاست های کشور در حوزه توسعه فرهنگی ادامه داد: سلامت اخلاقی جامعه از سلامت جسمانی و آلودگی اخلاقی از آلودگی هوا مهم تر است.

وی با اشاره به وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشورهای صنعتی و پیشرفته گفت: وضعیت ما در این حوزه با این کشورها قابل مقایسه نیست از این رو باید شرایطی فراهم شود تا 80 میلیون نفر در کشور به کتاب دسترسی داشته باشند.

صالحی امیری ادامه اضافه کرد: باید سیاست های فرهنگی کشور بازبینی و بازنگری شود تا نقش کتاب، کتابداری و ناشران برجسته شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر تغییر در ساختار همراه با این تحولات در حوزه سیاست های فرهنگی پیشنهاد کرد: نظام مالیاتی کشور نیم نگاهی به حوزه کتابخوانی داشته باشد تا هر قدم در این حوزه به عنوان مالیات پذیرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل قوانین در این راستا،کتاب را بستر توسعه فرهنگی کتاب دانست.

صالحی امیری در پایان با تقدیر از خدمات افراد در حوزه کتاب و کتابداری، این افراد را انسان هایی گمنام توصیف کرد که برای ارتقای فضیلت در جامعه تلاش می کنند و گفت: باید این آگاهی در کشور وجود داشته باشد که این افراد آینده کشور را تضمین می کنند.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود