.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

گرامیداشت هفته دولت و روز کارمند در سازمان اسناد و كتابخانه ملي با حضور دکتر محمدباقر نوبخت

نمایشگاه «دولت در ایران به روایت اسناد»، با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، دکترسیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی عصر روز دوم شهریور، در کتابخانه ملّی افتتاح شد.

سیدرضا صالحی امیری در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به شخصیت سخنگوی دولت، گفت: آنچه آقاي نوبخت را برای مسئولیتش ممتاز می‌کند، شخصیت اخلاقی اوست؛ اگر اخلاقی باشیم می‌مانیم ولو اینکه صندلی‌هایمان جابجا شود. وی همچنین علاوه بر فضیلت اخلاقی از فضیلت علمی نیز برخوردار است.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه کارکنان این مرکز را خطاب قرار داد و گفت: کارکنان سازمان اسناد و كتابخانه ملي شرایط سختی را تحمل کرده و می‌کنند اما اساس رفتارشان بر پایه کرامت و اخلاق است.

شأن خود را به بهای اندک نمی‌فروشند؛ از این جهت مسئولیت بنده نسبت به آنها زیاد است. چه دوستان کمک کنند و چه نکنند، همکاران من در کتابخانه ملّی با مناعت هستند. اگر دولت کمک کند که دعای این کارمندان پشت‌ سر آنهاست و اگر نه هم این عزیزان گلایه نخواهند کرد؛ چنانکه در شرایط سخت گذشته این وضعیت را تحمل کردند.

صالحی امیری یادآور شد: متوسط سطح زندگی کارمندان سازمن ما از کارمندان دولت کمتر است. ما از این جهت اما کمترین چالش را در کتابخانه داریم؛ چرا که غریب 1300 نفر فرهیخته در این کتابخانه مشغول به‌کار هستند.

وی در پایان تأکید کرد: در هفته دولت باید یادآوری کنم که شهدای دولت در آتش خشم منافقان سوختند تا نظام اسلامی سبز باشد. امیدواریم این دولت کریمه هم تداوم دهنده راه شهیدان رجایی و باهنر باشد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه امروز نیمه دوم دوره خدمت دولت یازدهم آغاز شده است، گفت: نیمه اول با فراز و فرودهایی به پایان رسید؛ اگر دوم شهریور 92 یعنی زمانی که دولت استقرار یافت را با وضعیت امروز مقایسه کنیم می‌توانیم این فراز و فرودها را به وضوح ببینیم و داوری کنیم.

وی ادامه داد: ما در دوره نخست با پدیده خاصی که شاید همه دولت‌ها در همه ادوار با آن مواجه نبودند روبرو بودیم. ما در دو سال گذشته از همان آغاز کار با شش قدرت بزرگ جهان هماوردی سیاسی و دیپلماسی کردیم از یک سو تلاش داشتیم تا از یک جایگاه برابر با قدرتهای بزرگ به مذاکره بنشینیم نه از وجه یک دولت ورشکسته و ضعیف که می‌خواهد مذاکره کند تا ضرر نبیند. چرا که در برخی از مذاکرات برخی از کشورها مجبورند برای اینکه ضرر کمتری را متحمل شوند پای میز مذاکره بنشینند و هرچه دولت فاتح گفته است امضا کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: تحریم‌های سال‌های 90 تا 92 منجر به رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد زیر صفر شد و تورم فزاینده بالای 40 درصد تلاش مان در درجه دوم براین بود که شرایطی فراهم نشود که طرف مقابل احساس کند که تحریم‌ها به ثمر رسیده و ایران با پرچم سفید آمده مذاکره کند. هم در جهت ثبات اقتصادی ایران و هم سیاست‌های دولت در این هماوردی براین بود که روند رشد اقتصادی منفی را مثبت و رشد فزاینده تورم را بکاهد و نرخ بی ثبات بازار ارز را که در دو سال گذشته باعث شده بود که سه برابر قدرت پول ملی ما تضعیف شود به ثبات برسد.

نوبخت در ادامه به میزان تورم در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: طبق آماری که دیروز اعلام شد، نرخ تورم در 12 ماه گذشته 13.8 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در مردادماه 11.5 درصد اعلام شده است؛ هرچند با همین نرخ تورم ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم اما توان این بود که رشد منفی اقتصادی را مثبت کنیم.

وی اضافه کرد: از فروردین سال 93 تا فروردین 94 بیش از 800 هزار نفر وارد بازار کار شدند و ما هرچند تلاش کردیم توانستیم برای 700 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم؛ این درحالی است که درآمد ما از 54 میلیارد دلار امروز به زیر 24 میلیارد دلار رسیده و قیمت هر بشکه نفت خام که بیشتر 108 دلار بود، امروز به زیر 50 دلار کاهش یافته است. همه این ها در حالی است که ما با چنین وضعیتی هم با موضع غرور وارد مذاکره با کشورهای بزرگ شدیم.

سخنگوی دولت به اتفاقات رخ داده در مذاکرات اشاره کرد و یادآور شد: در همان ایام کشوری که ادعای اسلامی بودن می‌کرد وقتی دید مذاکرات ما تقریباً به نتیجه رسیده و قرار است طرف آمریکایی آن را به امضاء برساند، با هواپیمای اختصاصی به دیدار وزیر خارجه آمریکا می‌رود تا او را از این امضاء منصرف کند. البته بعداً خودشان گفتند که تصور می‌کردند که با تقلیل قیمت نفت می‌توانند ایران را به زانو درآورند. خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که این تحریم‌ها اثری نداشته است.

نوبخت در ادامه به برنامه‌های دو سال آینده دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: امروز شاهد ورود هیأت‌های خارجی در بلندپایه ترین سطوح به ایران هستیم. دیروز وزیر امور خارجه انگلیس به ایران آمد این در شرایطی بود که بالاتر از مدیرکل به ایران نمی‌آمد اما امروز آن وزیر با یک هیئت بلندپایه اقتصادی به ایران می‌آید قبل از آن نیز وزیر خارجه فرانسه و هیئت ژاپنی به کشور آمدند. آنها برای تهدید ما نیامدند آنها آمدند تا اعلام کنند که برای جبران گذشته آمده‌اند. شاید اینها آمده باشند که از ایران بازار طلب کنند اما باید همانطور که در مذاکرات با مقاومت ایرانی پیش رفتیم در عرصه اقتصادی نیز چنین عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ورود هیئت‌های خارجی به داخل کشور با پیگیری سه هدف انجام می‌شود گفت: نخستین آنها سرمایه‌گذاری مستقیم است و دیگری ورود دانش روز به ایران؛ مسئله سوم استفاده از ظرفیت درون اقتصادی است. آنها باید برای ما بازار فراهم کنند. ما در حال حاضر در حال تدارک برنامه ششم هستیم و تمام این موارد در آنها بررسی خواهد شد. ما حتماً باید سیاست، فرهنگ و جایگاه ایران را به نقطه مطلوب‌تر از دیروز برسانیم و برای همه این موارد برنامه ریزی کرده‌ایم. ما پیمان بسته‌ایم و بر سر پیمانمان استواریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی کارمندان کتابخانه ملّی گفت: سال گذشته بودجه‌ کشور بالغ بر 211 هزار میلیارد تومان بود که این رقم بین دستگاه‌ها توزیع شد اما عملاً منابعی که توانستیم تا سال قبل به‌دست بیاوریم 180هزار میلیارد تومان بود. برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشویم از برخی نهادها و سازمان‌ها تخصیص بودجه را کم کردیم اما سازمان اسناد و کتابخانه ملّی از آن دست سازمان‌هایی بود که بودجه خود را صد درصد دریافت کرد و این به‌دلیل استدلال‌های رئیس این سازمان و اهمیتی است که رئیس جمهور به مقوله فرهنگ دارد. من امروز اعلام می‌کنم که اعتبارات این سازمان در سال آینده نیز به‌صورت 100 درصد تخصیص داده خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: خبر تأسف‌باری امروز شنیدم و آن اینکه متوسط حقوق کارمندان کتابخانه ملّی از متوسط حقوق کارمندان دولت به‌صورت عام کمتر است؛ دریافتی‌های شما شامل دو بخش حقوق ثابت و فوق العاده است. حقوق ثابت بر همه ثابت است اما طبق بند ماده 68 قانون خدمات کشوری حقوق فوق العاده می‌تواند براساس قانون و مجاری قانونی تغییر کند که برخی از سازمان‌ها از این بند استفاده کردند.

نوبخت در پایان تصریح کرد: تعیین استفاده و عدم استفاده از حقوق فوق‌العاده برعهده قانون است. من فردا معاون امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی را به این سازمان می‌فرستم تا اجزای حقوق کارکنان این سازمان را تجزیه و تحلیل کند که اگر حقی است که پرداخت نشده، به مناسبت روز کارمند پرداخت آنرا آغاز کنیم؛ البته مشروط به اینکه از لحاظ قانونی این کار امکان پذیر باشد.

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی