تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



سخنرانی دکتر صالحی امیری در سي و دومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش كشور

سرنوشت دهه چهارم ایران با آموزش و پرورش گره خورده است

 

سيد رضا صالحي اميري در سي و دومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش كشور كه صبح دوشنبه 12 مرداد در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد با طرح اين پرسش كه "مختصات فرهنگي-اجتماعي جامعه ايران در دهه چهارم انقلاب اسلامي و رسالت آموزش و پرورش در اين زمينه چيست؟" گفت: ما با يك جامعه ثابت مواجه نيستيم و روند تغييرات در جامعه از چنان سرعتي برخوردار است كه هيچ كشوري به حجم تغييرات در ايران سراغ نداريم. شدت تغييرات در جامعه ايران بسيار سريع و جدي است اما بنيادين نيست و به همين دليل تهديد محسوب نمي شود و در سطح آسيب به آن نگاه مي كنيم.

صالحي اميري در بخش ديگري از سخنانش با توجه به ضرورت تعريف كانون اصلي مديريت جنبش ها در آموزش و پرورش گفت: جنبش معلمان نجيب ترين جنبش اجتماعي در كشور ما محسوب مي شود و جنبشي است در چارچوب قانون و وفادار به هنجارهاي رسمي كه ساختار آن به هيچ عنوان ساختار هنجارشكن نيست.

خوشبختانه معلمان به دليل نجابت دروني، فرهيختگي و داشتن باورهاي دروني در چارچوب قانون و ارزش هاي رسمي حركت مي كنند.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: مطالعات جامعه ايران در 50 سال اخير نشان مي دهد اولين و تنها گروه مرجع براي نسل جوان معلم است. همه گروه هاي مرجع طي 5 دهه گذشته در جامعه ايران دستخوش تغيير شده اند اما معلم جايگاهش ثابت مانده و در گروه هاي مرجع در رتبه اول است.

وي گفت: بايد آموزش و پرورش در مقابل تكان هاي فرهنگي و اجتماعي مقاوم شود. تكان هاي فرهنگي و اجتماعي مهم تر از تكان هاي زلزله است. زلزله منازل را تخريب مي كند اما شوك فرهنگي و اجتماعي همه ارزش ها و هنجارهاي نسل جديد را تخريب خواهد كرد.

 

وي اضافه كرد: اگر بناست در جامعه توسعه اي شكل بگيرد، زيربناي توسعه، فرهنگ است. اقتصاد، سياست و جامعه تحت تاثير تحولات فرهنگي است. راه نجات جامعه از آموزش و پرورش مي گذرد. ما امروز الزام داريم كه ريل توسعه در جامعه ايران را تغيير دهيم و آغاز اين ريل گذاري بايد از مدرسه باشد.

صالحي اميري افزود: بايد در آموزش و پرورش سرمايه گذاري كنيم و نبايد در اين حوزه از لفظ هزينه استفاده كرد. آن چيزي كه در حوزه فرهنگي خرج و هزينه مي شود سرمايه گذاري است.

وي گفت: آموزش و پرورش راهي ندارد جز اينكه به انديشه امام (ره) برگردد. ايران اسلامي هم راهي به جز برگشت به انديشه هاي امام ندارد. همه آن چيزي كه بنده در انديشه امام مطالعه كرده ام به يك جمله رسيده ام و آن اين است كه انديشه امام مبتني بر ساخت انسان فرهنگي است. امام هيچ گاه تاكيد نكردند كه ساخت جامعه با اقتصاد و سياست است. امام در تمام كلام شان به دنبال ساخت انسان فرهنگي بودند.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در بخش پاياني صحبت هايش گفت: آموزش و پرورش يك نهاد فرهنگي ملي است كه تنها مسئوليت آموزش ندارد و بايد در سطح ملي با آن سخن گفت. اگر امروز بذر بكاريم چند سال بعد به نهال تبديل خواهد شد و محصول شما 10 سال بعد خودش را نشان خواهد داد. نبايد در كوتاه مدت منتظر محصول باشيم. سرنوشت دهه چهارم ايران با سرنوشت آموزش و پرورش گره خورده است.

(1394/05/12)

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود