تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 


    

               سایت رسمی

   دکتر سیدرضا صالحی امیری



سخنرانی دکتر صالحی در گردهمایی معاونان پرورشی وزارت آموزش و پرورش

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در افتتاحیه گردهمایی معاونین پرورشی در اردوگاه باهنر گفت: از آنجائیکه جوانان تحت تاثیر فعالیت فرهنگی هستند، مهترین چالش آموزش و پرورش در دهه چهارم رویکرد فعالیت محوری و تغییر زبان انتقال است.

سیدرضا صالحی امیری روز چهارشنبه 31 تیرماه در سومین گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: یکی از مباحث اساسی که با ریاست جمهوری دنبال می کنیم موضوع آموزش و پرورش و توسعه آن است.

وی ادامه داد: مباحث و گزارشات آموزش و پرورش که در مرکز تحقیقات استراتژیک دنبال شد 40 عنوان تحقیق را دربرداشت که توسط دکتر روحانی و تیم همراه او مورد بررسی قرار گرفت.

صالحي اميري اظهار داشت: اگر قرار است توسعه ای در کشور اتفاق بیفتد این توسعه مستلزم توسعه در آموزش و پرورش است آن چیزی که می تواند به عنوان ریشه های فکری دولت مدنظر باشد. توسعه در کشور و به تبع آن توسعه در آموزش و پرورش است..

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و پرورش 20 عنوان تحقیق داشته ایم گفت: مهمترین سیاست کلان آموزش و پرورش در 5 محور فلسفه ، اقتصاد، معلم، منابع درسی و فناوری است که پروژه سیاست ها بر عهده علی اصغرفانی، وزیر آموزش و پرورش خواهد بود.

وي عنوان کرد: باید بررسی کنیم در دهه چهارم از سال 1390 تا 1400 با چه مختصاتی در جامعه ایران به لحاظ فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم .

صالحی امیری اشاره کرد: معتقدم مجموعه مباحث موجود در آموزش و پرورش ناظر بر فعالیت های گذشته است و اگر قرار است در این وزارت ثباتی صورت گیرد باید به صورت مهندسی آغاز شود.

 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقطه آغاز تحولات در کشور است افزود: باید در وزارت آموزش و پرورش یک همایش علمی برگزار شود و مسائل این وزارتخانه در چارچوب گفتمان اعتدال بازتعریف شود.

صالحی امیری گفت: سال گذشته با برگزاری همایش علمی و ملی هفت جلد کتاب مبتنی بر اعتدال را تحلیل کرديم و از آن 100 مقاله علمی حاصل شد امسال نیز با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری همایش اعتدال و زنان را خواهیم داشت و سعی در برگزاری همایش های ملی در سالهای آتی خواهیم داشت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملي افزود: برای تحول جامعه و آموزش و پرورش نیازمند واکاوی گفتمان هستیم تا با بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه ها پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اصلی ترین و باثبات ترین اصل در جامعه اصل تغییر و تحول است ما نیز با جامعه پرشتاب و تحول گرا مواجه هستیم که هیچ کشوری به اندازه کشور ایران سرعت تحول را تجربه نکرده است.

صالحی امیری به پیش بینی ناپذیر بودن جامعه ایران اشاره کرد و گفت: هر فردی که مدعی است جامعه را دچار تغییر کند باید تحلیل واقع گرایانه داشته باشد لذا نیازمند تحولات جدی در جامعه هستیم و آموزش و پرورش در بستر تحول در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: جامعه ایران جامعه طوفانی و پیچیده ای است و هیچ کس نمی تواند آن را نیت خوانی کند. لذا نظرسنجی ها در ایران همیشه دچار اغتشاش بوده است از این منظر نیازمند واکاوی دقیق هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: دو هویت فرهنگی همزمان در جامعه که در لایه های مختلف است در حال زیست و فعالیت بوده که بدون تعارض با هم همکاری می کنند اگر بپذیریم جامعه ایران پیش بینی ناپذیر است باید به این فکر کنیم که شما معاونین پرورشی چطور جامعه را پیش بینی پذیر کنید.

صالحی امیری افزود: در جامعه ایران آنچه گفته و اعمال می شود دو چیز است و در زیر پوست این جامعه اتفاقاتی در حال شکل گیری است که ما نیز در مسیر حرارت این آسیب های اجتماعی قرار گرفته ایم.

وی اضافه کرد: اساسی ترین ماموریت حوزه پرورشی که قلب معرفتی وزارت آموزش و پرورش است بحث حل مسائل و مدیریت آنها است که باید مورد بحث و بررسی قرارگیرد .

صالحي با اشاره به اینکه آینده تحولات فرهنگی جامعه ایران معلمان هستند گفت: معلمان اصلی ترین منشا تفکرات جامعه هستند و جامعه باید برای گسترش مسائل نظام فکری روی معلمان سرمایه گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتراضات معلمان و جامعه به مسائل آموزش و پرورش همیشه قانونی بوده چرا که معلمان دنبال ساختارشکنی نیستند.

وی در خصوص ظهور شبکه های اجتماعی بیان کرد: بیش از 70 درصد جامعه درگیر شبکه های اجتماعی هستند و تامین مطالبات نسل جدید از جنبش شبکه های اجتماعی شکل می گیرد. ما نیز به عنوان یک نهاد فرهنگی باید در شبکه اجتماعی به دنبال تبادل اطلاعات باشیم .

وی ادامه داد: جامعه به لحاظ آسیب شناسی شرایط سختی دارد که باید در این راستا ارزشهای انقلابی و اسلامی حاکم شود این موضوع نیازمند فهم و ابزار مناسب است .

صالحی امیری تصریح کرد: آنچه در امروز در جامعه شکل می گیرد تداوم تحولات دهه دوم است اما در دهه سوم با تغییرات پرشتابی مواجه شدیم و در مختصات دهه چهارم که تداوم دهه سوم است جامعه دچار تغییرات جدید خواهد شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: باید زبان انتقال فرهنگ و ارزش در جامعه تغییر کند الزام داریم آموزش و پرورش تغییر زبان انتقال داشته باشد زیرا نمی تواند در گذشته سير کند .

وی با بیان اینکه یکی از کانونهای اصلی آموزش و پرورش حوزه پرورشی است بیان کرد: تغییر زبان انتقال در آموزش و پرورش با فهم از فضا و تکنولوژی صورت گیرد شما به عنوان معاونین پرورشی نمی توانید با زبان گذشته با نسل امروز حرف بزنید .

صالحی امیری ادامه داد: مهمترین چالش آموزش و پرورش در دهه چهارم رویکرد فعالیت محوری است زیرا جوان تحت تاثیر فعالیت فرهنگی قرار گرفته و به دنبالش زبان انتقال دستخوش تغییر بنیادی می شود.

او افزود: برای ساخت نظام فرهنگی در دهه چهارم باید آموزش و پرورش به شبکه رسانه ملی مجهز شود تا با نسل جدید و خانواده ها پس از مدرسه در ارتباط باشد.

وی با بیان اینکه رسانه ها برای انتقال مطالب به عنوان یک رابط هستند افزود: معتقدم زبان انتقال در دهه چهارم تغییر پیدا می کند .

وی خاطرنشان کرد: باید آموزش و پرورش و حوزه پرورشی بر روی شکل گیری طبقه جدید در این وزارتخانه حساس باشد و این اقدام نیازمند بازشناسی مباحث است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش حیات جامعه را تهیه می کند گفت: ثبات نظام اسلامی در بستر حیات تربیت است که با آموزش و پرورش این حیات تضمین می شود. همه آنچه که ما برای تداوم حیات تلاش می کنیم برای انسان هایی است که با فرهنگ و معیشت سروکار دارند. او عنوان کرد: نهادهای آموزشی به تنهایی نمی توانند پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشند لذا آموزش و پرورش در اینجا نقش موثر خواهد داشت. از کفاش و وزیر آموزش و پرورش تقاضا دارم درباره آموزش و پرورش دهه چهارم و مسائل آن با هم حرف بزنند تا آموزش و پرورش از فعالیت محوری به یک نهاد اثربخش نزدیک شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان اضافه کرد: با مدیریت تحولات فرهنگی جامعه باید تداوم بخش اخلاق ، فضیلت و معرفت باشیم جامعه را نمی توان بدون این ارکان اداره کرد و رسالت اصلی تولید اخلاق بر عهده شما معاونین پرورشی خواهد بود.

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود