.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

آموزش وپرورش( شماره 15) ضمیمه PDF

نظام نوین آموزش و پرورش، برای برقراری هر چه بیشتر ارتباط بین معلم و متعلم و تاثیر گذاری بهتر نظام آموزشی به منظور دست یابی به اهداف تعیین شده خود، علاوه بر توجه بر محتوای آموزش، در تلاش است تا با استفاده از راهکارهای مختلف و توجه بیشتر بر عناصر آموزشی، اعم از بازنگری در فلسفه آموزش و پرورش، بازخوانی نقش‌های آموزشی مدارس و نحوه تعامل معلم، مسئولان مدارس و محیط یادگیری دانش آموز، توجه به استفاده از ابزارهای نوین و تکنولوژی‌های جدید همانند فن آوری‌های اطلاعاتی، تحول در برنامه ریزی درسی و مدیریت آموزشی و نظایر آن این نظر را تحقق بخشد.

در ایران نیز به ویژه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توجه به آموزش و پرورش به عنوان رکن مهم تحول اجتماعی و رشد و توسعه کشور به امر تحول در نظام آموزشی توجه بیشتری شد و در کنار ساخت مدارس بسیار در نقاط مختلف کشور و همچنین توجه بیشتر به امور پرورشی، گسترش آموزش رسمی به دورترین نقاط و اجباری نمودن تحصیل تا پایان دوره ابتدایی، تغییرات ماهوی در محتوای بسیاری از دروس و تلاش برای استفاده بیشتر از علم روز دنیا و بومی کردن دروس مختلف، استفاده از فن آوری‌های روز نیز مورد توجه قرار گرفت. این امر در زمانی مورد توجه قرار گرفت که شرایط فن آوری‌های روز جهانی نیز، به الزامات سیستم‌های آموزشی - که خواستِ رشد و تحول و پیشرفت در آن‌ها وجود داشت - تبدیل شده و تحولات تکنولوژی به ویژه در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، عرصه‌های گوناگون جامعه بشری را تحت تاثیر شدید و روز افزون خود قرار داد. لذا سیستم‌های آموزشی‌ای که قصد نداشتند از تحولات عقب بمانند را مجبور کرد تا به استفاده از فن‌آوری‌های نوین تن در دهند. از آنجا که نظام رسمی آموزش و پرورش در ايران بسیار حساس تلقی می‌شود، طبیعی است که استفاده از فن آوری روز نیز در این نظام اهمیت بسیاری می‌یابد. با این حال برخی از محققان – از جمله در همین پژوهشنامه – معتقدند که استفاده از این ابزارها تنها در زمانی معنا می‌یابد که بتوان بخش‌های دیگر مرتبط با این سیستم را نیز مورد توجه قرار داد. از همین رو این پژوهشنامه تلاش دارد تا ضمن بازبینی تجربیات استفاده از فن آوری در سایر کشورها، به نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی و توسعه فرهنگی توجه کرده و به بررسی راهکارهای توسعه فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش بپردازد.

نکته اساسی‌ای که این پژوهشنامه از آن غافل نبوده است، همانا نگاه به حوزه‌های دیگر تغییر در کنار تحول فن آوری و بکارگیری آن در نظام رسمی آموزش و پرورش است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد برای بیشتر کردن تاثیر ابزارهای نوین اطلاعاتی و تکنولوژی آموزشی، باید به تحول در مدارس و کارکردهای آن توجه کافی مبذول داشت وگرنه تاثیر ابزارهای نوین آموزشی کمرنگ خواهد شد. این تحول در کارکردهای مدارس در نظام آموزش رسمی و نحوه مدیریت و همچنین تعامل آن با دانش آموزان و اولیای آنان، در مقاله‌ای با عنوان مدرسه محوری: تحول در نظام آموزشی به رشته تحریر در آمده است. در کنار این مقالات، نگاه انتقادی به توجه بیش از اندازه به کار گیری صوری فن آوری نوین ارتباطات و اطلاعات و عدم توجه به حوزه‌های دیگر، نیز در مقاله بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در آموزش: ضرورت یا عادت ارائه شده است.پژوهشنامه حاضر تلاش می‌کند تا وجوه مختلف بکارگیری ابزارها و روش‌های نوین در نظام آموزشی را از دیدگاه‌های مختلف مورد توجه قرار دهد.

فهرست مقالات/شماره صفحات

مدرسه‌محوري؛ تحول در نظام آموزشي/ حسين مظفر. 1

بكارگيري تكنولوژي‌هاي نوين در آموزش: ضرورت يا عادت؟ / اسماعيل كاوسي بابك دربيكي   27

راهكارهاي توسعه فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش/ حميرا كياسي.. 53

نقش فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشي و توسعه فرهنگي/ سيد رضا صالحي ـ الهه حيدري‌زاده.. 79

كامپيوتر و آموزش؛ كاربرد عميق فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در مدارس: بررسي تفاوت‌هاي مهارتي دانش‌آموزان در ICT/ ليزا ايلوماكي و پيركو رانتانن ـ برگردان الهام كريمي   109

فن‌آوري اطلاعات و آموزش و پرورش: بررسي موردي آموزش الكترونيك در اندونزي/ ال‌سوليستيو باسوكي ـ برگردان نيلوفر صميمي   143

 

دریافت فایل ضمیمه PDF

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی