.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

گزارش اولین نشست خبری دکتر سيدرضا صالحي اميري در سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران

دكتر سيدرضا صالحي اميري در اولين نشست خبري خود در جمع اصحاب رسانه ايجاد كرسي هاي نقد، آزاد انديشي و انديشگاه فرهنگي را از جمله برنامه ها و اهداف سازمان اسناد و كتابخانه ملي در سال جاري برشمرد. به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در نشست خبري كه صبح امروز در محل سالن كنفرانس حوزه رياست ساختمان كتابخانه ملي برگزار شد دكتر سيدرضا صالحي اميري به بيان ديدگاه ها و برنانمه هاي آتي سازمان اسناد و كتابخانه ملي پرداخت.در اين نشست كه معاونان سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز حضور داشتند، دكتر صالحي اميري گفت: نام گذاري سال جديد به نام سال اقتصاد و فرهنگ، وظيفه ما اصحاب فرهنگي را را درزمينه مباحث فرهنگي و گسترش مباني آن دوچندان مي كند. فرهنگ بن مايه فضيلت هاست و چشمه جوشاني است كه همه از آن سيراب خواهند شد. صالحي اميري ادامه داد: جامعه را نمي توان بدون فرهنگ اداره كرد چرا كه اين مقوله سرمنشاء تمام فضيلت هاست. رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه بر اجراي سياست هاي جديد در سازمان متبوع پرداخت و بيان داشت: اولين كار و مهمترين كار ما در اين سازمان، تبديل آن به سازماني پوياست و براي اينكه اين مسئله به منصه ظهور برسد، مي بايست از ظرفيت خرد جمعي و حضور نخبگان نهايت استفاده را ببريم. وي افزود: حضور مستمر صاحب نظران، انديشمندان، برگزاري نشست هاي مستمر فرهنگي در حوزه هاي متعدد، كرسي هاي نقد آزاد انديشي و انجام پژوهش هاي بنيادي از جمله اقداماتي است كه انشاالله با حضور فرهيختگان كشور در سازمان اسناد و كتابخانه ملي قابليت انجام دارد.

 

تأليف دانشنامه فرهنگ و دانشنامه اسناد در دستور كار سازمان است
دكتر صالحي اميري در بخش ديگري از سخنان خود تهيه دانشنامه فرهنگ و دانشنامه اسناد را از اهم فعاليتي هايي برشمرد كه قرار است در آينده نزديك آغاز شود. صالحي اميري استفاده از ظرفيت انديشمندان اين حوزه ها و همكاري با ايشان را به عنوان راهكار تهيه دانشنامه هاي مذكور برشمرد و بيان داشت: تهيه اين دانشنامه ها به اصحاب فرهنگ كشور كمك شاياني مي كند تا پژوهش هاي خود را با تعمق بيشتري انجام دهند.


تأسيس پژوهشگاه سازمان اسناد و كتابخانه ملي
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه از تأسيس پژوهشگاه سازمان اسناد و كتابخانه ملي خبر داد كه در آن بخش هاي مختلف و مرتبط علمي حاضر باشند. صالحي اميري اضافه كرد در اين پژوهشگاه سعي بر توليد منابع پژوهشي و علمي در زمينه هاي مختلف است كه مورد استفاده پژوهشگران قرار گيرد.

در انعقاد تفاهم نامه ها بازنگري مي كنيم
دكتر سيدرضا صالحي اميري در بخش ديگر با اشاره به وضعيت تفاهم نامه هاي منعقد شده بيان داشت: برخي از تفاهم نامه هاي منعقده در گذشته لازم و ضروري بوده است. براي مثال ما اكنون بيش از يك ميليون نسخه خطي در كشور هند داريم كه در اين زمينه نيازمند پيگيري و انعقاد تفاهم نامه هاي بيشتر هستيم ولي در برخي موارد به ويژه در زمينه تفاهم نامه هاي داخلي صرفا با نهادهايي تفاهم نامه امضاء مي كنيم كه براي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مفيد بوده باشد. اينكه ما بخواهيم با افزايش آمار، روندي نمايشي را در پيش بگيريم خيلي در عرصه فرهنگ كاربرد ندارد چراكه در اين عرصه كيفيت ها مهم هستند. رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در ادامه و در پاسخ به سوأل خبرنگاري در زمينه ريز برنامه هاي پيش بيني شده در سازمان اسناد و كتابخانه ملي تصريح كرد: بازتعريف سازمان اسناد و كتابخانه ملي، مخاطبان سازمان، تبديل پژوهشكده به پژوهشگاه، تشكيل انديشگاه ملي، ايجاد مركزي براي توليد علم و انديشه، بازنگري در عضويت سازمان، ديجيتال سازي منابع و افزايش نسخ خطي از جمله برنامه هاي مهم ما در سال جاري است.

لازم به ذكر است در اين نشست خبري، دكتر فريبرز خسروي، غلامرضا عزيزي و دكتر غلامرضا اميرخاني نيز در زمينه هاي تخصصي كتابخانه ملي، اسناد، پايان نامه ها و حافظه جهاني به خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند. بعد از اين نشست، برخي خبرنگاران حاضر در جلسه به صورت اختصاصي با دكتر سيدرضا صالحي اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران مصاحبه اختصاصي داشتند.

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی